Warren Spector: "geweld is een fetisj geworden"
Warren Spector kon als veteraan in de industrie niet ontbreken op E3, ook al omdat hij er zijn nieuwste game, Epic Mickey: The Power of Two, moest promoten. Wat hij er rondom zich zag, stemde hem evenwel niet gelukkig. Een hoop aanwezige games waren immers "ultragewelddadig" en soms werd dit buitensporige geweld gecombineerd met een "adolescente benadering van seksualiteit".
Volgens Spector evolueert de game-industrie al jaren in die gewelddadige richting en dat betreurt hij ten zeerste. Hij zegt wel niet te geloven in het argument dat gewelddadige games ook voor gewelddadige gamers zorgt, maar volgens hem wordt geweld wel meer en meer een fetisj. Hij noemt het een kwestie van "slechte smaak" die uiteindelijk wel voor problemen kan zorgen.
Het toenemende geweld in games blijkt zelfs een reden te zijn geweest waarom Spector in 2004 Eidos verliet. Toen hij op E3 rond zich geen keek, zag hij overal geweld, ook op zijn eigen booth. Hitman liet je aan de slag gaan met een vleeshaak, 25 to Life liet agenten vermoord worden door kinderen, en sommige race games draaiden meer om de explosies dan om het winnen van de race. Natuurlijk bevatte ook zijn eigen Deus Ex het nodige geweld, maar dat was volgens Spector bedoeld om spelers te verontrusten. Dat ziet hij nu niet meer gebeuren. Lijken en hun verminkingen verdwijnen tegenwoordig automatisch in games, waardoor de impact van het geweld afneemt en het allemaal vanzelfsprekend en louter entertainend wordt.
Volgens Spector wordt tegenwoordig vooral geprobeerd om adolescenten aan te spreken, terwijl de voor hen geproduceerde games dan als "volwassen" bestempeld worden, en dat is iets wat volgens hem moet stoppen. Hij is dan ook blij om voor Disney te werken, waar dergelijk geweld niet alleen niet wordt aangemoedigd, maar zelfs niet toegelaten is.