EA wordt een 100% digitaal bedrijf
Volgens Frank Gibeau, president van EA Games, evolueert de uitgever naar een 100% digitaal bedrijf. Die evolutie noemt hij "onvermijdelijk", al gaf hij wel toe dat het nog niet voor meteen zou zijn. Momenteel spelen retailers immers nog steeds een rol en EA zal steeds afwegen in welke formaten het games aanbiedt, maar dat het op termijn 100% digitaal wordt, daar bestaat weinig twijfel over volgens Gibeau.
"Voor ons is het snelst groeiende segment duidelijk digitaal en digitale service, en uiteindelijk zal Electronic Arts, op een bepaald punt in de toekomst, een 100% digitaal bedrijf zijn, punt. Het gaat er op een dag zijn. Het is onvermijdelijk."
Dat het digitale segment groeit, valt alleszins niet te ontkennen. Afgelopen jaar haalde EA via downloadbare games, abonnementskosten, add-on content en mobiele en sociale platformen 1,2 miljard dollar binnen. De verdere ontwikkeling ervan lijkt dan ook evident. Bovendien is digitale distributie voor uitgevers erg interessant. Er wordt immers een rechtstreekse link met de consument gecreëerd en wanneer die een game aanschaft, is het niet langer mogelijk om die game nog tweedehands door te verkopen. Voor een uitgever klinkt dat nu eenmaal als muziek in de oren.