4gamers.be

Furmins

Door steez, 04-02-2012 01:00

Haal je af en toe een game binnen via XBLA of PSN, dan is de kans groot dat je al een paar games van de Finse ontwikkelaar Housemarque bent tegengekomen. Recentelijk was er Outland, de 2D platformer met kunstzinnige graphics. Of anders klinken Dead Nation of Super Stardust je zeker wel vertrouwd in de oren. Nu komt deze door de wol geverfde studio met een nieuwe puzzelaar voor iOS, met in de hoofdrol enkele pluizige wezentjes: de Furmins.

Schattige hulpeloze monstertjes blijven het goed doen in de App Store. Van dit soort games is het aantal bijna niet meer bij te houden. Toen we de code voor de Furmins binnenkregen was onze eerste reactie dan ook “oh nee, niet wééral!”, maar plichtsbewust als we zijn gingen we vol goede moed aan de slag. Over het concept kunnen we vrij kort zijn. Er wordt immers terug gegrepen naar het beproefde recept om een aantal Furmins zo goed mogelijk van punt A naar punt B te krijgen. Ook hier bestuur je de haarballen niet rechtstreeks, maar moet je ze naar hun verzamelmandje zien te navigeren door voorwerpen in de wereld te manipuleren via het aanraakscherm. Onderweg moet je zoveel mogelijk als snoepjes vermomde bonuspunten zien te rapen, die samen met de gepresteerde tijd en het aantal gearriveerde Furmins zullen bepalen hoeveel sterren je per level verdient. Zuurverdiende sterren kunnen gebruikt worden om nieuwe werelden te unlocken, of binnen de bonus wereld moet er zelfs per level gelapt worden. Qua spelmechaniek helemaal niets nieuws onder de zon dus. En toch, het moet gezegd, geheel tegen de verwachting in waren we al na de eerste speelsessie meteen verkocht.

Het is niet enkel de hoge aaibaarheidsfactor van de Furmins zelf die een grote rol speelt in de aantrekkingskracht van dit spel. De kleine bolletjes zien er inderdaad erg aandoenlijk uit en slaken onophoudelijk kreetjes wanneer ze door de levels heen vliegen als waren ze ballen in een flipperkast. Maar daarnaast is de totale vormgeving van de levels van een heel hoog niveau. De achtergronden zijn prachtige olieverfachtige schilderijtjes (niet geheel toevallig, Furmins is immers op dezelfde engine als Outland gebouwd), terwijl alle objecten en speelfiguurtjes heel mooi en duidelijk in 3D gerenderd zijn. Voeg daarbij de soundtrack van leuke speelse deuntjes en je snapt het, dit is geen snel afgerafeld dertien in een dozijn spelletje.

Ook het verplaatsen en spelen met het (her)positioneren van de verschillende interactieve objecten in de spelwereld is zeer goed uitgewerkt. Voor je aan een level begint zie je al min of meer de route die de Furmins zullen nemen. Aan jou om te anticiperen op obstakels, afgronden of moeilijk te bereiken bonuspunten en de losse elementen in de spelwereld zo te positioneren dat je Firmins een feilloos parcours afwerken. Denk aan trampolines, bruggen of schansen en nog veel meer. Eens overtuigd van je zaak duw je op de ‘play’ knop en de Furmins komen al joelend in beweging om - hopelijks - op hun eindebestemming te arriveren. Onderweg heb je soms nog de mogelijkheid om via een welgemikte tik de richting van een transportband te veranderen of flippers te bewegen om je Furmins de andere kant op te sturen.

Door de uiterst nauwkeurige touchbediening en het volledig gebrek aan laadtijden is het een fluitje van een cent middels vallen en opstaan door de levels heen te komen. Niets staat je creativiteit in de weg om te experimenteren, of leidt tot frustraties die de ervaring verpesten. De moeilijkheidsgraad is niet al te hoog, zeker niet in de eerste drie werelden. Gelukkig staan er maar liefst 288 levels op je te wachten, dus uitdaging is er genoeg. Zes werelden zijn te verdienen mits behaalde sterren, wereld zeven krijg je door de Facebook pagina van de Furmins te ‘liken’ en in wereld acht kost elke level 10 sterren het stuk. Het zou ons ook verwonderen mochten er in de toekomst geen updates komen met nog meer levels. Maar zelfs zonder is dit al een heel goed gevuld pakket waar je je een heel lange tijd zoet mee kan houden. Voor de echte Furmin afficionados zijn er zelfs een stapel achtergronden van het spel te unlocken die je naar believen kan gebruiken. Game Center support of achievements konden we niet terug vinden in deze reviewversie, maar die misten we dan ook geen moment.

Conclusie

Gelukkig lieten we ons niet afschrikken door het generieke verhaaltje achter dit spel, want Furmins bewijst dat een oud concept in een nieuw jasje nog steeds uitstekend mee kan. De relaxte moeilijkheidsgraad, mooie vormgeving en goede besturing zorgden ervoor dat we de voorbije weken naar onze iPad bleven grijpen. Hoera voor de Furmins. Missie geslaagd!

Positief

  • Schattige Furmins
  • Veel levels
  • Relaxt
Score
80/100

Negatief

  • Soms te makkelijk
Grafisch
84%
Geluid
82%
Fun
82%
Gameplay
78%

Furmins (iOS)

  • Release: TBA
  • Ontwikkelaar:
  • Uitgever:

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2018 door 4Entertainment bvba.