Saving Private Sheep 2 (iOS)

Door Ge0force, 03-05-2012 00:10

De succesvolle film Saving Private Ryan werd al meermaals gebruikt als inspiratiebron voor andere projecten, gaande van de miniserie Band of Brothers tot de adult parodie Shaving Ryan’s Privates. Ook Bulkypix doet haar duit in het zakje en brengt ons Saving Private Sheep 2, een casual puzzelgame waarin een kudde schapen de show steelt.

Behalve het feit dat de schapen een helm op hebben, heeft deze game weinig met Saving Private Ryan te maken. In feite is het een zoveelste physics game waarbij je voorwerpen moet wegschieten in Angry Birds-stijl, maar dan met een leuke twist. Je schapen staan verspreid over een level te wachten met een grote katapult in hun voorpoten. De bedoeling is om een egel van het ene schaap naar het andere te schieten, om op die manier alle hindernissen te ontwijken en de boze vos die op de loer ligt weg te jagen.

Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, want de spelwereld is volgepropt met allerhande objecten: muren en stellingen waar je omheen moet, lange glazen buizen die je egel meevoeren, bewegende platforms en houten dozen die je moet verbrijzelen door je egel er met voldoende kracht tegenaan te schieten. In de latere levels komen er ook gevaarlijke stekels bij die je niet mag raken en draagt de vos een soort harnas waardoor je je egel eerst in vuur en vlam moet zetten met een rood pepertje. Dit alles wordt weergegeven met kleurrijke handgetekende graphics, die er dankzij een soort waterverf look prima bij de sfeer passen die de makers in gedachten hadden.

Het afschieten van de egels verloopt vrij intuïtief, je hoeft alleen maar je vinger rond het schaap te bewegen en een stippellijn duidt het traject aan dat gevolgd zal worden. Dat is althans de bedoeling, want in de praktijk blijft je egel net iets te vaak achter een object hangen, ook al geeft de lijn aan dat 'ie er voorbij zal vliegen. Een ander probleem is dat er geen enkele mogelijkheid bestaat om in- en uit te zoomen. Hierdoor heb je geen overzicht over het level, en heb je dus geen idee waar de vos zich nu precies bevindt.

De makers hebben dit opgelost door de levels grotendeels lineair te maken, waardoor de funfactor van het spel niet echt bijster hoog ligt. Je kan in elk level sterren verdienen door onderweg alle muntjes te verzamelen, maar door het gebrek aan overzicht verlies je hierdoor hopeloos veel tijd. Naast de 60 meegeleverde levels is er ook een uitgebreide editor, waarmee je zelf nieuwe levels in elkaar kan knutselen en kan delen met andere spelers. Om custom levels te mogen spelen moet je echter apart bijbetalen, wat haaks staat op het concept van community content.

Ondanks de leuke inkleding is Saving Private Sheep 2 weinig bijzonder en voelt het spel aan als een zoveelste variant op Angry Birds. Een heleboel hindernissen proberen voor de nodige variatie te zorgen, maar desondanks gaat het oppervlakkige concept vrij snel vervelen. Het gebrek aan overzicht en de niet altijd correcte trajectweergave durven bovendien voor de nodige frustratie te zorgen en moeten bijbetalen om community levels te spelen is gewoonweg niet gepast.

• Leuke inkleding
  • Veel hindernissen
  • Level editor