4gamers.be

Batman: Arkham City Lockdown

Door steez, 06-05-2012 00:03

Bij Netherrealm Studios zijn ze niet vies van een gezonde uitdaging. Na uiterst succesvol de Mortal Kombat-franchise nieuw leven ingeblazen te hebben, besloot de triple-A studio zich bij wijze van experiment op de mobiele markt te werpen. Schoenmaker blijf bij je leest, of een mooie toevoeging aan Netherrealms portfolio? We gorden onze Batbelt om en duiken de donkere nacht van Arkham City in.

Het is altijd een goed teken het logo van de Unreal Engine te zien verschijnen bij het starten van een iOS-game. Dat deze motor voor grafisch geweld tot heel wat in staat is mochten we al aan den lijve ondervinden en op onze New iPad zou hij nog beter uit de verf moeten komen. We worden dan ook niet teleurgesteld wanneer we de Caped Crusader uiterst gedetailleerd en fantastisch belicht tot leven zien komen, vergezeld van allerlei licht- en rookeffecten. Een dikke pluim voor Netherrealm voor wat ze op het scherm weten te toveren, zowel in-game als tijdens de vele cutscenes.

Aan alles is te zien dat deze mobiele game als een volwaardig project benaderd werd en niet als tussendoortje uit de losse pols is geschud. Van de interface, de Batcave, tot alle omgevingen en vijanden aan toe, het ziet er werkelijk schitterend uit. Aan de vele verbaasde en nieuwsgierige blikken tijdens onze sessies op het openbaar vervoer, merkten we dat we niet de enigen zijn die hier zo over denken. Ook de één-tegen-één gevechten zijn trouwens prachtig geanimeerd waaruit nog maar eens blijkt dat dit spel perfect aansluit op het legendarische beat-em-up verleden van deze studio.

Van een mooi bord alleen kan je natuurljk niet eten, liefst ligt er ook nog een portie smakelijk eten bovenop. Qua spelervaring valt deze Batman nog het best te vergelijken met het populaire Infinity Blade. Je werkt je doorheen zes gebieden die van schurken en tuig gezuiverd dienen te worden. Elke zone van Arkham City staat onder bewind van een bekende Villain die we kennen uit de strips of films. Denk aan types zoals The Joker, Poison Ivy en Two Face. Eerst ga je de strijd aan met het voetvolk, om uiteindelijk via een challenge level (versla een aantal vijanden binnen een bepaalde tijd, gebruik enkel finishing moves, ...) bij de eindbaas uit te komen.

Knokken zelf gebeurt via welgemikte aanraakbewegingen. Zo kan je Batman zelf niet verplaatsen, maar gebruik je combinaties van allerlei veegbewegingen die vertaald worden naar aanvallende combo’s. Daarnaast dien je aanvallen te ontwijken, te anticiperen of te counteren. Dit soort “vechtsysteem-light” is op geen enkel moment zo uitgebreid als een Street Fighter of Mortal Kombat, waar je met een goed uitgeruste controller oneindig veel bewegingen tot je beschikking hebt. Toch zijn de makers er wonderwel in geslaagd om genoeg diepgang en gewicht aan een uiterst toegankelijk inputsysteem te verbinden, met heel wat afwisseling en mogelijkheden tot gevolg.

Batman zou Batman niet zijn zonder een arsenaal aan wapens. Zo kan je met de experience points die je gaandeweg verdient zowel je fysieke als je materiële kwaliteiten uitbreiden. Tussen de levels door wissel je punten in voor snellere of krachtigere bewegingen en nieuwe gadgets zoals elektrisch geladen handschoenen of de befaamde Batrang. Het systeem van een langzaam regenererende meter waarmee je een speciale actie uitvoert werkt ook uitstekend en is een goed strategisch element. Het feit dat je jezelf in één doorloop van het spel niet alle power-ups kunt eigen maken, zorgt ervoor dat je toch minstens een tweede keer Arkham City zal willen veilig stellen.

Jammer genoeg ben je best snel door deze game heen. Als het je echt niet snel genoeg gaat kan je ook nog eens betalen om toch maar die allerlaatste upgrades aan je uitrusting toe te voegen. Niettegenstaande de korte duur komen er nog een paar leuke extra's bijgeleverd. Zo zitten er maar liefst drie exclusieve nieuwe digitale Batman comics verstopt, kan je een complete biografie en artwork van alle vijanden vrijspelen en zijn er heel wat achievements en alternatieve gedaantes van onze vechtende Vleermuis te unlocken, waarvan de outfit uit de klassieke tekenfilm toch wel onze favoriet is. 

Conclusie

Weinig games op iOS geven je het consolegevoel, maar Batman Arkham City Lockdown is er toch een van. De uitstekende productiewaarden die van begin tot einde kwaliteit uitstralen doen je bijna vergeten dat je hier met een mobiele game te maken hebt. De eenvoudige besturing is het enige wat deze illusie kan doorprikken. De game mocht van ons wat langer zijn maar toch kan dit goed gevulde pakket lang genoeg boeien en zeker voor de Bat-liefhebber is het een mooie aanwinst.

Positief

  • Ziet er schitterend uit
  • Leuke extra's
  • Afwisselende gevechten
Score
86/100

Negatief

  • Beetje kort
  • Eenvoudige bediening
Grafisch
92%
Geluid
88%
Fun
84%
Gameplay
80%

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven op dit artikel.

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam