Yesterday

Door steez, 26-06-2012 00:00

Op de voorbije E3 mochten we kort al even kennis maken met de nieuwe titel van de Spaanse studio Pendulo: Yesterday. Het team bekend van Runaway en The Next Big Thing toonde ons een donkere adventure game rond satanische rituelen, psychopaten en intriges voor een volwassen publiek. Hetgeen we in Los Angeles te zien kregen was veelbelovend en schreewde om een lange hands-on. Nu de game eindelijk in de App Store te verkrijgen is waren we blij om er eens rustig voor te kunnen gaan zitten, zonder de vele afleidingen van de beursvloer.

Yesterday is een point-and-click adventure. Wat wil zeggen: veel puzzels, raadsels en het onderzoeken van je omgeving naar bruikbare objecten om deze mee op te lossen. Als genre is het ideaal voor mobiele toestellen. Middels de aanraakbediening navigeer je uiterst vloeiend en kost het je geen enkele moeite om voorwerpen te gebruiken of combinaties uit te proberen. De game draait op de iPhone maar komt het beste tot zijn recht op de iPad. Op beide kan je genieten van kleurvolle en rijkelijk vormgegeven omgevingen met personages die volledig in 3D zijn vormgegeven. Het grotere scherm laat toe om makkelijker de locaties af te speuren en geeft wat meer ruimte voor verzamelde objecten en de menu interface.

De gehanteerde grafische stijl is uiterst geschikt voor een avonturentitel als Yesterday. Alle tussenfilmpjes en dialogen zien er schitterend uit en de voice-acting is meer dan behoorlijk te noemen. Wanneer er interactie mogelijk is (hetzij met een voorwerp of een personage), wordt dit middels een stripverhaal pop-up in beeld gebracht.  Het vertellen van het verhaal op deze manier is erg geslaagd en zorgt er samen met de passende muziek en vele achtergrondgeluiden voor dat je vanaf de eerste scene in de sfeervolle duistere wereld opgezogen wordt.

Al tijdens de eerste minuten van het spel krijg je te maken met bloederige taferelen en actiemomenten die je nog maar weinig in mobiele games zag. Afgehakte rompen, marteltaferelen en mensen die zonder pardon (en uiterst expliciet) los door het hoofd geschoten worden. Dit is duidelijk geen lollige Angry Birds of blije Smurfendorp wat je in handen hebt. Het kleurrijk taalgebruik is ook niet meteen voorbeeldig te noemen, maar eveneens onderdeel van de verfrissend volwassen thematiek en wijze waarop het verhaal verteld wordt. In tegenstelling tot hun Amerikaanse collega’s, zijn ze bij Pendulo niet bang om te schokkeren lijkt het.

Nadat je het introductiegedeelte hebt doorgespeeld word je wakker als Frank Yesterday, de door geheugenverlies geteisterde overlevende van een zelfmoordpoging. Je gaat op zoektocht doorheen allerlei exotische locaties om uit te vissen wat (of wie) je zover dreef en de betekenis van het mysterieuze litteken op je hand dat dienst doet als vleesgeworden lidmaatschap van een satanische sekte. Een zoektocht waarbij je onder andere pittoreske antiekwinkeltjes in Parijs, besneeuwde tempels in de Himalaya, tot Schotse ruïnes aandoet. Afwisseling gegarandeerd dus.

Het meeslepende verhaal is goed genoeg om de kleine problemen die het spel heeft met de mantel der liefde te bedekken. Zo zijn de puzzels niet altijd logisch te noemen en soms enkel door voldoende trial and error en het willekeurig combineren van voorwerpen op te lossen. Geen onbekend fenomeen bij dit soort games. Gelukkig geeft het merendeel je wél de voldoening dat je zelf de oplossing uitgedokterd hebt. Wat al te veel frustratie wanneer je vast komt te zitten vermijdt. Raak je er echt niet meer wijs uit, kan je beroep doen op het handig tweedelig hintsysteem. Het eerste toont je de interactiepunten in de omgeving en het tweede geeft een cryptische hint met betrekking tot de op dat moment op te lossen puzzel.

Daarnaast voelen de conversaties soms wat afgerafeld aan en ben je dikwijls verplicht om een lijstje van gespreksonderwerpen af te werken zonder dat dit merkbaar het verloop van het gesprek beïnvloed. Ten slotte vonden we ook de duur van het spel wat teleurstellend. Net wanneer je het duistere verleden van Yesterday ontrafeld hebt, en het lijkt dat alle pionnen in spel gebracht zijn, word je geconfronteerd met het einde. Het verzacht de pijn een beetje dat er drie verschillende eindes mogelijk zijn. Toch hopen we stilletjes op nieuwe content in te toekomst. Er is zeker nog veel meer mogelijk met de verhaallijn en de personages. Althans, diegenen die géén gruwelijke dood stierven.

Yesterday, voorlopig nog tegen speciale introductieprijs in de App Store te vinden (3,99 €)

Yesterday is een volwassen adventuregame met een sterk maar kort verhaal. Door de manier waarop het verteld wordt dien je zeker je aandacht erbij te houden en dit geldt ook voor de soms pittige puzzels. De kleine onvolkomenheden moet je er soms voor lief bijnemen, maar konden zeker de pret niet drukken. Het meeslepende verhaal zorgde er bij ons in elk geval voor dat we sneller dan gewild de credits voorbij zagen rollen.

• Ziet er schitterend uit
  • Volwassen
  • Goed verhaal