Might & Magic: Clash Of Heroes

Door steez, 12-02-2013 09:00

Strategische perfectie in Might & Magic: Clash of Heroes

Turn based strategy games, waarbij elke partij om de beurt een gelimiteerd aantal bewegingen heeft om de strijd te beslechten, bestaan al jaren in alle geuren en kleuren. Van het meest eenvoudige bordspel tot prachtig uitgewerkt in 3D op consoles en alles daartussenin. Vooral op draagbare platformen komt deze manier van spelen uitstekend tot zijn recht en zagen we eerder al de Nintendo DS als perfecte kweekvijver voor dit soort titels. Nu kunnen bezitters van iOS-toestellen hiervan de - hopelijk rijpe - vruchten plukken, want DS-klassieker Might&Miagic: Clash of Heroes is er nu ook voor hen.

Might&Magic:CoH heeft een lange weg afgelegd, van de DS in 2009 naar XBLA, PSN en pc tot nu eindelijk op iOS. Wat ons betreft niets te vroeg, want de in dit spel toegepaste spelmechaniek lijkt perfect geschikt voor het aanraakscherm. De iOS is een complete port van de DS-versie, met opgepoetste retina graphics, aangename epische strijdmuziek (denk aan opzwepende drums en meeslepende korengezang) en behoudt van alle oorspronkelijke content. Voor we hierover van wal steken, eerst even het overkoepelend kader schetsen. In het sprookjesachtige koninkrijk Ashan worden vijf adellijke kinderen na een gewelddadige inval van demonen aan hun lot overgelaten. Hoofdstuk per hoofdstuk leer je elk personage beter kennen op zijn tocht doorheen Ashan op zoek naar de waarheid, samenzweringen en verantwoordelijken achter deze moordlustige aanval.

Ieder personage gids je individueel door haar grondgebied, wat in principe neerkomt op stapje voor stapje een uitgestippeld pad volgen. Deze tocht doorheen de spelwereld is lineair met slechts hier en daar een vertakking waar je zelf de richting kan kiezen of een uitdaging die je al dan niet links kan laten liggen tot later. Niet getreurd, want alhoewel dit mooie waterverfachtige spelbord met boeiend voortkabbelend achtergrondverhaal wel enkele verassingen in petto heeft, dient het voornamelijk tot het aan elkaar rijgen van waar het werkelijk om draait: strategische vechtpartijen met vijandige fracties en hersenbrekende puzzels.

Schermutselingen kunnen zowel onderdeel van het verhaal zijn, waarvan de uitkomst cruciaal is om verder te kunnen (het verslaan van sleutelfiguren, of innemen van bepaalde posities), als toevallig (een vijand die plots opduikt en aanvalt, of een vriendelijke krachtmeting met een bondgenoot). Bij beide is de opzet dezelfde: het spelbord verandert in een bovenaanzicht van het (mini)slagveld in roostervorm waar beide partijen recht tegenover elkaar komen te staan. Elke partij krijgt per beurt drie kansen om zijn willekeurig gepositioneerde manschappen te manipuleren. Dit doe je door een unit aan te wijzen en te verplaatsen of te verwijderen, telkens via het aanraakscherm. Je troepen bestaan uit verschillende eenheden in een handvol kleuren. De bedoeling is om ze in zo weinig mogelijk bewegingen te rangschikken. Denk voor je zet, want er is géén undo knop. Een bewuste ontwerpkeuze.

Drie horizontaal gerangschikte eenheden van hetzelfde type en kleur levert een defensieve formatie op die aanvallen kan blokkeren. Doe je hetzelfde verticaal, leidt dit tot een aanvallend groepje. Eens gevormd hebben deze laatste nog een paar beurten nodig om op te laden (in sterkte) en in beweging te komen. Einddoel is door de formaties aan de overkant te beuken en de “levenslijn” van de tegenstander te bereiken en op die manier zijn levensteller naar beneden bij te stellen. Niettegenstaande deze simpele spelregels wordt je strategisch inzicht steeds meer op de proef gesteld.  Zo vergaar je gaandeweg allerlei artefacten (waaruit je telkens één mag kiezen voor het gevecht begint) met speciale offensieve, verdedigende of zelfs helende eigenschappen. Door middel van goed getimede kettingformaties verdien je extra bewegingen en laat je groepjes samensmelten om krachten te bundelen. Daarnaast zijn er Elite en Hero units (die je vrijspeelt of aankoopt middels gewonnen, ontdekte of veroverde rijkdommen) met unieke eigenschappen die geactiveerd worden door respectievelijk twee en vier manschappen op te lijnen in combinatie met deze grotere en sterkere eenheden.

Uiteindelijk wordt op deze manier een diep en uitdagend vechtsysteem gevormd op basis van uiteenlopende strijdkrachten en power-ups, waarbij verschillende speelstijlen mogelijk zijn. Agressieve spelers zullen een duidelijke voorkeur hebben, terwijl defensieve opstellingen in de juiste handen minstens even destructief kunnen zijn. De campagne met de vijf hoofdrolspelers verplicht je er dan ook toe om alle soorten te leren ontdekken en houdt het uitermate gevarieerd door je telkens weer andere uitdagingen en moeilijkere vijanden voor te schotelen. Vooral die laatste verplichten je eerst hoger te levelen, onder andere door zijmissies op te lossen (die meestal neerkomen op bepaalde vijanden uit schakelen of objecten vinden) en meer vechtervaring op te doen. Regelmatig krijg je ook een puzzel voor de kiezen waarbij je in drie bewegingen een complete opstelling moet positioneren die de tegenstander volledig uitschakelt. Wijzelf zaten soms uren te staren en proberen alvorens de uiteindelijke Aha-erlebnis zich aandiende.

Buiten de uitvoerige campagne die makkelijk meer dan twintig uur beslaat, zitten er ook random gevechten en enkele multiplayer modi in dit pakket. Zo is er de mogelijkheid om op één iPad (of iPhone, die uiteraard beduidend kleiner en dus meer priegelig is) om de beurt spelen en door te geven of zoals een gezelschapspel elk aan één kant gezeten, je met een menselijke tegenstander te meten. Dankzij Game Center support kan je verzamelde achievements vergelijken, maar ook een asynchroon gevecht opzetten waarbij je telkens een melding krijgt wanneer je tegenstander zijn beurt om is en het aan jou is. Deze manier van spelen haalt wel wat de vaart uit het spel, maar de keerzijde is dan weer dat een tegenstander van vlees en bloed verslaan dubbel zo leuk is. Na een recente update van het spel hadden we echter wel problemen met het opzetten van online wedstrijden. Hopelijks behoren deze kinderziektes snel tot het verleden dankzij een snelle nieuwe aanpassing.

Aarzel niet langer en haal deze klassieker in spe nu in de App Store (4,49 €).

Het feit dat we Might & Magic: Clash Of Heroes niet gauw van onze iPad zullen verwijderen en ook na de volledige campagne nog steeds dagelijks opstarten, betekent dat we hier wat ons betreft al een eerste kandidaat voor GOTY binnen hebben. De ijzersterke gameplay verveelt nooit en blijft gestaag nieuwe en moeilijkere uitdagingen op je (i)pad gooien. Eens volleerd zijn er random gegenereerde en online tegenstanders die je blijven doen terugkomen. Mocht je deze game gemist hebben ten tijde van de DS of op de andere platformen, doe jezelf dan een plezier, haal hem voor deze spotprijs in huis en daag je vrienden uit.

• Perfect uitgebalanceerd
  • Variatie units en gevechten
  • Sterk verhaal