4gamers.be

Dungeon Hearts

Door steez, 21-04-2013 00:00

Naar hartenlust puzzelen in Dungeon Hearts


Games met een identiteitscrisis zien we wel vaker voorbijkomen. Het type waarbij niet in één oogopslag te zeggen is tot welke categorie het hoort of hoe je dient te spelen. Zo ook Dungeon Hearts, wat er uitziet als een ritmegame of zelfs een RPG, maar eigenlijk een snelle puzzelaar is.

Die mogelijke verwarring ontstaat dan ook niet louter toevallig aangezien je bij de opening kennis maakt met de vier archetypes uit de RPG-wereld (mage, warrior, archer, healer), elk met hun eigen statistieken en speciale aanvallen. Hier echter geen te verkennen open wereld met sprookjesbossen en dorpen vol side-quests. In Dungeon Hearts wordt er enkel gestreden, dit op een slagveld dat nog het meest doet denken aan een soort van horizontale Guitar Hero.

Op dit speelbord bevindt ons kwartet helden zich aan de linkerkant en één van de 47 over de kling te jagen vijanden aan de rechterkant. Beide zijn van elkaar gescheiden door vier corresponderende “levens-sporen” waarover gekleurde geometrische figuren richting het moedige gezelschap bewegen. Op dit moment wordt de basisgameplay duidelijk: combineer - middels horizontaal of verticaal te verschuiven –  drie cirkels (Chargers) van dezelfde kleur, waarop deze in een ruit (Striker) transformeren. Bij het aantikken van zo'n Striker, voert het personage dat met deze kleur overeenstemt een aanval uit.

 

Makkelijker gezegd dan gedaan. Naast het groeperen en activeren van de juiste figuren alvorens deze van het bord verdwijnen, wordt de situatie snel enkele gradaties ingewikkelder dankzij introductie van onder andere vijandige Strikers – te vernietigen voor ze één van jouw spelers bereiken én schade toedienen -, niet verplaatsbare Chargers en nutteloze blokken. Door koortsachtig deze onaflatende stroom om te vormen in aanvallen, breek je door de vijandelijke verdediging heen met als eindresultaat de overwinning. Alhoewel jouw helden over een healthbar beschikken, tast je volledig in het duister wat betreft de sterkte van je vijand en wanneer deze de pijp aan Maarten zal geven.

Niet dat je veel tijd hebt om je daarover vragen te stellen, want na een handvol tegenstanders en net gewend te geraken aan de basisprincipes krijg je te maken met gepantserde– of vervloekte vijandige Strikers die enkel met meerdere hits of de juiste kleurencombinatie aan te pakken zijn. Daar bovenop komen nog eens de “Hexes”. Deze magische spreuken in geometrische vorm kunnen het spelverloop drastisch beïnvloeden. Zo zijn er Hexes die de snelheid opvoeren, je personages verzwakken of schade toebrengen, nuttige Chargers in vijandige Strikers veranderen en meer.

 

Gelukkig ben je niet helemaal weerloos en enkel afhankelijk van snelle vingers. Tussen twee vijanden door is er een level-up stage waar je bonuspunten kan verdienen (door opnieuw combinaties van drie te maken) die je karakters meer ervaring en bijhorende extra skills opleveren. Gezien de steil oplopende moeilijkheidscurve is upgraden geen overbodige luxe. Speciale krachten zoals “healing” of het kunnen laten verdwijnen van Hexes zijn broodnodig om progressie te kunnen maken. Het levellen zelf mocht daarom wat minder pijnloos en uitdagend verlopen wat ons betreft.

Daar het puzzelgeweld opperste concentratie vergt, is het makkelijk om aan de vormgeving voorbij te gaan. Des te meer omdat die bij Dungeon Hearts vrij generiek is. Buiten semi-statische afwisselende vijanden en eenvoudige achtergronden is er niet veel het vermelden waard. Tegenstanders zien er cartoony en leuk genoeg uit, maar daar ga je dit spel niet voor spelen. Meer werk is in de achtergrondmuziek gestoken, waarvan je nieuwe tracks kunt unlocken - of zelfs in de app kan kopen - naarmate je vooruitgang boekt. De ontwikkelaars spelen kort op de bal, want meerdere bugs (waaronder het pijnlijke savesysteem) werden reeds opgelost en de moeilijkheidsgraad bijgesteld. Rest ons nog te zeggen dat Game Center support en achievements ondersteund worden, dus vrienden (en vijanden) kunnen naar hartenlust uit worden gedaagd. 

Kan je de mix van RPG en puzzelaar wel smaken? Dan vind je Dungeon Hearts voor iPad hier in de App Store (2,69 €). 

Conclusie

Dungeon Hearts zit slim in elkaar en doet een goede poging om RPG-elementen in een uitdagende puzzelgame te introduceren. Dit werkt slechts tot op zeker hoogte. Gezien de moeilijkheidsgraad zal je eerder gefocust zijn op het zo snel mogelijk leeg maken van het steeds voller wordende speelveld, dan het opzetten van strategische aanvallen en hoog scorende combinaties. Desalniettemin een originele aanpak om een bestaand genre extra interessant te maken.

Positief

  • Verslavend
  • Uitdagend
  • Toffe achtergrondmuziek
Score
69/100

Negatief

  • Weinig strategisch
  • Lastig levellen
  • Vijand geen healthbar
Grafisch
68%
Geluid
76%
Fun
70%
Gameplay
66%

Dungeon Hearts

  • Release: TBA
  • Ontwikkelaar:
  • Uitgever:

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam