Steve Jackson's Sorcery!

Door steez, 23-05-2013 00:00

Sorcery! laat je je lot zelf uit een boek toveren

Zelfs in deze tijden van (bijna) fotorealistische games duiken genoeg mensen nog graag in een goed boek. Er valt dan ook wat te zeggen voor een sterk verhaal dat zich afspeelt in een gedetailleerd uiteengezette wereld waarbij je je fantasie het “grafische” werk laat doen. Sorcery! doet een poging beide werelden te verzoenen in de vorm van een interactief verhaal gebaseerd op de bekende Fighting Fantasy-reeks.

Steve Jackson en Fighting Fantasy zijn gevestigde waarden in het interactieve genre. In deze lectuur beleeft en bepaalt elke lezer zijn eigen verhaal op basis van zelfgemaakte keuzes. Op papier wil dit zeggen dat je na elk stukje tekst een beslissing maakt, waarbij de uitkomst doorverwijst naar nieuwe paragrafen elders in het boek. Zo doorloop je op non-lineaire wijze één van de vele mogelijke verhaallijnen of kom je na foute keuzes vroegtijdig aan je einde.

Zodra tablets op het toneel verschenen werd het voor uitgevers snel duidelijk dat deze uitermate geschikt waren om dit soort verhalen op een gebruiksvriendelijkere manier aan de man te brengen. Geen heen en weer geblader meer, ruimte voor notities of nood aan dobbelstenen die de uitkomst van gevechten bepalen. Sorcery! is zeker niet de eerste in zijn soort, maar pakt wel heel wat elementen op een erg originele manier aan en presenteert ze op een manier die we nog niet eerder zagen.

Beginnen doe je - zoals zo vaak - als onervaren dorpeling die erop uit trekt om diep in het koninkrijk een kroon te bemachtigen die jou roem en het land vrede zal schenken. Een snelle kijk in je mooi realistisch vormgegeven knapzak leert dat je een handvol goudstukken, wat proviand en een wel erg dik notitieboek voor magische spreuken hebt waarmee je het zal moeten zien te rooien. Een eenvoudig ijzeren zwaard maakt ook deel van je uitrusting, wat een donkerbruin vermoeden geeft dat het hier niet om een gezellige sneukeltocht gaat.

Bij wijze van wereldkaart die doet denken aan een oud bordspel navigeer je als pion tussen mogelijke actiepunten. Onderweg ontvouwt het verhaal zich en krijg je meer informatie over je achtergrond en de geschiedenis van deze fantasiewereld. Na wat triviale keuzes of je liever door het bos, dan wel langs de rivierbedding trekt, kom je al gauw oog in oog komt te staan met enkele duistere individuen die niet het beste met je voorhebben. Besluit je om de confrontatie aan te gaan, kom je in een mini-game terecht waar je zelf min of meer het verloop van het gevecht bepaalt. Niet bepaald Street Fighter, maar wel een stuk leuker dan een paar keer met een dobbelsteen gooien. Spring slim om met je energie en lees aandachtig hoe de schermutseling verloopt en wie weet kom je er zonder al te veel kleerscheuren van af.

Geen paniek, gevechten zijn eindeloos herspeelbaar. Gelukkig maar, want eens je stamina onder een bepaald level zakt, kunnen deze extra lastig worden. Je zal merken dat eens het noodlot toeslaat, het hoofdpersonage heel snel in een neerwaartse spiraal verzeild geraakt. Veel geluk om je kansen te keren als je zoals wij, door foute keuzes, al halfdood en beroofd in een greppel wakker wordt, nog voor je het eerste dorp bereikt hebt. Wees daarom extra aandachtig naar informatie over nieuwe magische spreuken (zoals reuzen oproepen als bondgenoot, sterker worden, sloten openmaken, praten met dieren en nog veel meer). Deze blijken immers cruciaal om het tij in jouw voordeel te keren. Zit je echt in een doodlopend straatje, kan je terugspoelen tot een eerdere vork in de weg en van daar je tocht verderzetten.

Hou je enkel van games met veel grafisch geweld en druk je steeds zo snel mogelijk extra info in spellen weg, dan is Sorcery! waarschijnlijk niets voor jou. Dit wil niet zeggen dat dit geen mooie sfeervolle game is, want de vormgeving zit erg knap in elkaar. De manier waarop het verhaal zich als het ware steeds aan elkaar “knoopt”, de illustraties, de menu’s het speelbord, alles klopt. Daarbij word je ook nog eens vergezeld door een sfeervolle soundtrack die perfect elk moment in het spel illustreert. Denk aan windvlagen wanneer je op een bergtop staat, krakende takken in het bos, kabbelende beken en volks geroezemoes om maar enkele voorbeelden te geven. Een laatste punt van kritiek is dat dit eerste deel (van vier) redelijk snel uit te spelen is. Daar staat wel herspeelbaarheid tegenover dankzij alle verschillende mogelijkheden. Sommige objecten en spreuken zijn zelfs overdraagbaar naar een volgende speelsessie.

Boekenwurmen op zoek naar eens iets anders, kunnen hier in de App Store terecht (4,49 €).

Toegegeven, hou je niet van lezen, dan heb je bij Sorcery! niet veel te zoeken. Kan je daarentegen genieten van een sterk verhaal in een gedetailleerde en sfeervolle spelwereld waar jij het verloop bepaalt, ben je aan het juiste adres. Je moet dan wel de geur en authenticiteit van een echt boek missen, maar daarvoor krijg je flink wat originele elementen voor terug.

• Erg sfeervol
  • Leuk verhaal
  • Herspeelbaarheid