Rivals for Catan (Mobile)

Door SenZ, 04-07-2013 00:03

Kolonistje spelen in handformaat in Rivals for Catan

Kolonisten van Catan is een gezelschapsspel dat het levenslicht zag in 1995. Anno 2013 lijkt dat een eeuwigheid geleden en het is ook het eerste Duitse bordspel dat buiten de landsgrenzen populair was. Je kan de ervaring al een tijd beleven op een iDevice, maar United Soft Media brengt nu ook het kaartspel naar iPhone en iPad. Wij trokken onze pelgrimskleren aan en gingen op pad om de echte prins van Catan te worden. Of we het spel rijk dan wel straatarm hebben afgesloten komen jullie te weten in het volgende verhaal.

We moeten eerlijkheidshalve toegeven dat we een grote fan zijn van Kolonisten van Catan als bordspel. Je hebt op scoutskamp altijd wel een rustig moment en het was nooit lang zoeken naar vier gewillige slachtoffers. Het leuke aan Rivals for Catan is dat het voelt als thuiskomen. Mensen die het bordspel kennen en/of onder de knie hebben komen terecht in een vertrouwde omgeving, toch bij iPhone 5, want de app is voor deze omgeving geoptimaliseerd.

Het doel blijft ongewijzigd. Je probeert nog steeds om zoveel mogelijk grondstoffen te verzamelen, want daar draait het spel om. Die verschillende bouwstenen heb je nodig om wegen, nederzettingen en steden te bouwen. De dobbelsteen bepaalt of je wol, hout, bakstenen of goud krijgt. Het leuke aspect van ruilen of elkaar dwars zitten valt bij het kaartspel wat in het water, al kan je nog steeds iets inwisselen om een betere kaart te bemachtigen. Met nieuwe gebouwen verdien je punten wat uiteindelijk een overwinning kan betekenen. Die overwinning zal iets sneller bereikt worden dan het bordspel en dat zorgde bij ondergetekende voor wat frustratie.

U zag het al in een legendarische uitzending van In De Gloria, maar met kaartspelen is altijd wat geluk gemoeid. De dobbelsteen is één factor, maar ook de beeldjes op je hand zijn van betekenis. De Struikrover uit het bordspel is hier niet aanwezig, al kan je je tegenstander wel dwarszitten met speciale kaarten. We hadden het eerder al over een leuke thuiskomst, maar nieuwe spelers zullen zich ook snel thuis gaan voelen. Je kan aan de slag met een handige tutorial die je alle aspecten van het kaartspel uitlegt. Wij waren een groentje in deze variant dus hebben we – in tegenstelling tot andere games – The First Catanians gedwee afgewerkt.

Dat geeft je meteen een kleine voorsprong in één van de drie gamemodi. Je kan nog kiezen voor thema’s die garant staan voor extra tactische mogelijkheden en nieuwe kaarten. Buit het handelsvoordeel uit en neem zo de touwtjes stevig in handen. The Duel of the Princes is de meest uitgebreide modus. Daarin maak je gebruik van alle kaarten en mogelijkheden wat een breed spectrum aan keuzes en strategieën biedt. Dat zorgt er ook voor dat de moeilijkheidsgraad gevoelig de hoogte in gaat, dus bezint eer je begint.

Via het Game Center van Apple kan je jouw expertise testen tegen andere spelers. Mensen die graag nog de illusie staande houden van het bordspel kunnen hun iDevice ook gewoon aan elkaar doorspelen wanneer iemand aan de beurt is. Het werkt wonderwel en heeft geen last van connectieproblemen of andere kwaaltjes. Rivals for Catan is natuurlijk ook speelbaar tegen de computergestuurde AI, al moet die soms onderdoen voor de menselijke variant van een tegenstander. Op het moeilijkste niveau staan er soms meerdere vraagtekens bij een tactische keuze of beweging.

Wil jij zelf aan de slag met Rivals for Catan? Haast je dan naar de App Store en pik de game op (€ 3,59).

Al bij al is Rivals for Catan een leuke game. De app is geoptimaliseerd voor iPhone 5 en we durven zelfs zo ver gaan om een iPad aan te raden. Dat vergroot het spelbeeld en geeft ook een duidelijker overzicht bij het spelen van kaarten en grondstoffen. De multiplayer werkt perfect en zelfs offline kan je genieten omdat het doorgeven nooit storend werkt. De tegenvallende AI is een smet op het blazoen van Catan, maar dat kan niet verbergen dat dit na het bordspel ook een leuke aanrader is.

• Duidelijke tutorial
  • Verschillende modi
  • Multiplayer