The Walking Dead: Season 2 Episode 1 - All That Remains

Door rafbanaan, 27-12-2013 00:01

Sweet Clementine in The Walking Dead: Season 2 Episode 1

[gespeeld op pc]

In 2012 bracht ontwikkelaar Telltale Games ons het eerste seizoen van The Walking Dead. Op het einde van dit eerste seizoen bleven velen gamers met een emotioneel gevoel achter. Een titel met zo'n meeslepend verhaal en eentje waar je keuzes een invloed hadden over de hele verhaallijn hadden we nog niet veel meegemaakt. The Walking Dead: Season 1 werd dan ook regelmatig verkozen tot Game of the Year. We zijn nu een anderhalf jaar verder en Telltale Games komt eindelijk met een vervolg op het eerste seizoen. Hou er rekening mee dat je spoilers kan tegenkomen, dus wie dat wil vermijden, kan best de review nu verlaten.

The Walking Dead: Season Two screenshot

Bij de start van dit tweede seizoen krijg je de mogelijkheid om je savefile van het eerste seizoen en die van de 400 Days-uitbreiding te gebruiken. De keuzes die je in beide games maakte, worden dan overgedragen. Heb je de voorganger niet gespeeld of heb je niet alles uitgespeeld, krijg je willekeurige keuzes voorgeschoteld. Je krijgt dus niet dezelfde kans als bij Mass Effect waar je je keuzes kon selecteren. Sowieso krijg je een filmpje aangeboden om je geheugen op te frissen, ofwel met je eigen gemaakte keuzes, ofwel met datgene wat het spel zelf heeft bepaald.

De allereerste scène van dit nieuwe seizoen schiet weer met scherp en dat mag je best letterlijk nemen. We vertoeven in een openbaar toilet met Christa, Clementine en Omid, als er plots een onbekende voor heel wat nagelbijten zorgt. Een flesje water, een vuurwapen en foute bewegingen en een onverwacht vervolg, dat vat de allereerste scène zowat samen zonder dat we daarbij ook maar enigszins onthullen wat er net gebeurt. Telltale Games heeft met The Walking Dead op het vlak van verhaal heel wat weten neer te zetten en men laat ons in elk geval niet eventjes rustig opwarmen in deze eerste minuten.

The Walking Dead: Season Two screenshot

Na deze onthutsende scène springen we 16 maanden vooruit en krijgen we te maken met een nieuwe groep overlevers. Deze groep is ietwat wantrouwig, maar we laten je de rest van het verhaal zelf ontdekken. Wel kunnen we je zeggen dat je tal van (belangrijke) beslissingen moet maken, al lijken ze vooral bedoeld te zijn om in volgende afleveringen impact te hebben. Deze eerste aflevering is vooral een opbouwmogelijkheid, met een rustige (nuja...) start, nieuwe personages en een paar keuzes. Om het verhaaltje compleet te maken krijg je ook nog een enorme cliffhanger voorgeschoteld, zoals het goede dramareeksen betaamt.

Clementine is, zoals wel enigszins verwacht, het hoofdpersonage in dit tweede seizoen, wat ons betreft een goede beslissing. De harde keuzes die gemaakt moeten worden om toch te kunnen overleven, krijgen een ander cachet doordat je met zo'n jong personage aan de slag moet. Telltale windt er ook geen doekjes om, want je krijgt harde en soms gruwelijke zaken voorgeschoteld. Men houdt dus eigenlijk geen rekening met het feit dat het hier een jong personage betreft.

The Walking Dead: Season Two screenshot

De ontwikkelaar heeft in de pc-versie de User Interface een stuk aantrekkelijker en handiger gemaakt, iets wat ook geldt voor de consoleversie, toch op vlak van aantrekkelijkheid. Om een bepaalde dialoog te selecteren, hoef je niet meer te scrollen met het muiswieltje, maar kan je het nu gewoon selecteren. Ook de interactie met voorwerpen uit de omgeving is verbeterd, want ook hier is het eenvoudigweg klikken in plaats van scrollen.

De verbeteringen zetten zich ook verder op visueel vlak.De herkenbare stijl van de vorige game is nog steeds aanwezig, maar het niveau is opgekrikt.. Verder is men qua stemmenwerk op dezelfde lijn verder gegaan als bij de vorige game, waarbij we Melissa Hutchinson weer punten horen scoren als Clementine. Ook de rest van de soundtrack is ijzersterk.

Met 'All That Remains' heeft ontwikkelaar Telltale Games het startschot gegeven voor het tweede seizoen van The Walking Dead. Om Clementine als hoofdpersonage te nemen, was een goede beslissing. De keuzes die je maakt in deze eerste episode hebben niet meteen invloed op het verhaal, maar het is dan ook een 'inloop'-episode. Als fan van de reeks moet je deze gewoon aankopen en als nieuweling raden we je aan om te starten bij het eerste seizoen. Je zal geen spijt hebben.

• Clementine
  • Emotioneel
  • User Interface