Fight Night Champion (Mobile)
Fight Night Champion
Door Bt_Solid
EA is er een gewoonte van aan het maken om hun grotere titels te voorzien van een kleiner broertje op iOS devices. Nu dus ook Fight Night, dat ook te verkrijgen is op console. Maar hoe speelt deze game op een kleiner toestel?
Fight night champion is gebaseerd op de net uitgekomen titel met dezelfde naam voor de consoles. Met een hele harem bekende boksers betreed je de ring om echte of fantasie gevechten na te spelen. Hoewel een diepe story mode zoals op de consoles afwezig is, biedt deze boksgame van EA zeker genoeg voor zijn geld.
Het eerste wat opvalt zijn de controls, deze zijn bijzonder origineel en werken goed. Waar vorige boksgames faalde door slappe of niet-werkende controls, is dat hier zeker niet het geval. Je beweegt je bokser door middel van je iPhone/iPod te tillen of te kantelen. Door met je vinger te tikken of te glijden in de 4 hoeken van je scherm deel je verschillende soorten stoten, uppercuts en haymakers uit aan je tegenstander. Inkomende stoten blokken of incaseren is ook van groot belang, en is realistisch nagemaakt door je twee duimen op het scherm te houden en deze te bewegen. EA heeft een naam voor dit systeem, "Total Fight Control" en er hangt een leercurve aan vast. Een soort van trainingsmode of tutorial video's is dan ook het enige wat er echt ontbreekt. Eens je de controls wat onder de knie hebt, heb je echt controle over je virtuele bokser.
De presentatie van Fight Night is spot on. Boksers lijken echt op hun bestaande wederhelften, en legendes zoals Ali zijn nagemaakt in hun glorie dagen. De actie is ook buiten de ring te vinden: publiek dat staat te joelen, de trainer die nog wat last minute advies geeft tussen de rondes in enz... Het draagt allemaal bij bij de sfeer dat deze mobiele game toch goed naar boven brengt. Het geluid zit in het algemeen ook strak. Soms zal een stuk commentaar niet helemaal uitkomen, maar de geluiden van de uppercuts en haymakers maken dat allemaal goed.
Ik zie jullie al denken, is er dan niets slecht aan deze game? Nu zijn er wel een paar missers. Het ontbreken van een multiplayer is de grootste teleurstelling, maar dit zou door middel van een update wel opgelost kunnen worden. Het ontbreken van een degelijke tutorial zal je in het begin laten sukkelen met de controls. Voor een gevecht verschijnen er wel beknopte tips met wat uitleg, maar om het goed en wel door te hebben ben ik toch even het internet opgesurft voor een uitgebreide control list. We weten dat het kan, want NBA Jam had een uitgebreide in-game tutorial.
- Hoge productie waarde
- Originele/realistische controls
- Geen in-game tutorial
- Geen multiplayer