Big Boss (Mobile)

Door Ge0force, 23-03-2011 10:12

Big Boss

Door MystDisc

In de meeste games heb je op het einde van elk level wel een soort van eindbaas waartegen je het moet opnemen en die vrij moeilijk te verslaan is maar steeds een bepaalde zwakte heeft. In Big Boss draait Chillingo de rollen om en stopt het bedrijf de speler zelf in de schoenen van deze grote baas. Zo moet je in het spel de verdedigende burgers en soldaten tot moes slaan om zo doorgang te krijgen naar hun kastelen. Omdat deze kastelen en burchten je zicht versperren, moet je als Big Boss deze grote gebouwen dan ook vernietigen.

Big Boss is een kruising van een Beat 'em-up en een Role Playing Game. Je gaat namelijk met je baas doorheen verschillende levels waarin je heel wat mensen moet neerslagen. Telkens wanneer de Boss een level omhoog gaat, zal je nieuwe wapens en bepantsering vrijspelen. Deze kan je dan kopen met het geld dat je tijdens en na de gevechten verdient. Je kan in de levels enkel naar rechts of links gaan, maar je hebt ook verschillende vaardigheden die je kan gebruiken om sneller door de maps heen te gaan. Zo kan je door naar beneden te glijden met je vinger over het scherm, je baas een koprol laten uitvoeren om vijandelijke aanvallen te ontwijken. Ook heb je verschillende manieren van aanvallen. Je kan door horizontaal met je vinger over het scherm te glijden een krachtige maar trage aanval uitvoeren, terwijl je door simpelweg op het scherm te drukken een zwakkere, maar snelle aanval kan doen. De controls in Big Boss zijn dus verre van ingewikkeld, zelfs voor mobile games.

Met deze controls zou je in staat moeten zijn om de verschillende waves van vijanden, die je proberen te stoppen, te kunnen trotseren. Dit is niet altijd een makkelijke zaak, het zou namelijk wel eens kunnen dat je boss gaat rollen wanneer jij hem beval om aan te vallen en dergelijke, waardoor je dan sterft. Het spelen van de game is echter wel een beetje eentonig, je zal namelijk niet meer doen dan naar links en rechts bewegen en op je vijanden slaan.

Zoals we gewend zijn van de games van ontwikkelaar Chillingo, zijn de graphics van deze game niet te onderschatten. De ontwikkelaar maakt zijn games steeds in een soort van cartoon-stijl, wat de games zeer schattig maakt. Zelfs in deze game, waarin je hele steden en burchten uitmoordt zonder enige reden, lijken je daden heel onschuldig en daar zitten dit soort graphics zeker en vast voor iets tussen. De animaties die je te zien krijgt bij je aanvallen zijn meestal mooi uitgewerkt, hoewel dat ze soms nogal houterig over komen. Ook is er sfeervolle muziek en een interactief menu met leuke geluidjes in het spel voorzien.

Aan het sociale aspect werd ook gewerkt in Big Boss. Zo maakt de game gebruik van maar liefst twee online leaderboards, meer bepaald Crystal en Game Center. Als je dus aan de hele wereld wil laten zien wat jij met de grote reus kan bereiken, kan dat via deze twee platformen met een aantal simpele knoppen.

Link naar de game in de Appstore (€1,59)

Met Big Boss zal je je allesbehalve vervelen, of je nu een hardcore gamer bent of niet. De game is absoluut niet saai om te spelen en geeft je vaak ook gewoon een 'goed' gevoel omdat je horden en horden aan mannetjes aan het inmaken bent. Ook doordat er een heus level-systeem in het spel is verwekt, met de bijhorende vrij te spelen items die je baas steeds beter maken, zal je van de game genieten. Big Boss reageert echter soms fout op je commando's en is qua gameplay niet echt origineel. Verder is alles in de game elk puntje nauwkeurig uitgewerkt en houdt niks je tegen om deze game aan te kopen.

• Level-systeem
  • Simpele besturing
  • Cartoon graphics