Aralon Sword and Shadow (Mobile)

Door Ge0force, 30-03-2011 14:32

Aralon Sword and Shadow

Door Bt_Solid

Naast simpele pickup games als Angry Birds en Cut the Rope zijn er ook titels met meer diepgang te vinden voor de iPhone/iPad. Aralon Sword and Shadow is er zo eentje. Maar hebben we genoeg tijd om zo'n spel op onze mobiel uitgebreid te ervaren?

RPG fans met een iPhone/iPod/iPad hebben zeker niet te klagen. Naast klassieke ports zoals 'Final Fantasy' en 'Secret of Mana' hebben we ook al een paar originele titels zoals 'Chaos rings', 'Dungeon Hunter' en 'Battleheart'. Maar zo'n uitgebreide RPG als Aralon Sword and Shadow hebben we nog niet gehad. Een verhaal van wraak, verraad en magie dat zich afspeelt in een wijde omgeving met een grote variatie aan personages en wezens.

Je begint het verhaal in je woonst waar je een vriend van je vader stervend aantreft. Je krijgt te horen dat je vader een koninklijke wachter was en zijn leven heeft opgeofferd om de koning te redden. Vanaf dan is het natuurlijk aan jou om de waarheid te achterhalen, je familie eer te redden en een held te worden. Wanneer het spel begint moet je je personage samenstellen door een ras (mens, elf of trol) en klasse (warrior, rouge, ranger of mage) te kiezen. Dit heeft geen impact op het verloop van het verhaal, je zal steeds vanuit het zelfde dorp vertrekken, maar wel op de manier van spelen. Een warrior is effectiever met zwaarden en schilden, een rouge/ranger met dolken en pijl en boog, en de mage gebruikt natuurlijk vooral magie. Een paar opties laten je het haar, kleur en enkele gezichten kiezen. Maar het meeste van je uiterlijk wordt bepaald door de armor en wapens die je draagt, wat dus ingame zichtbaar is.

Heel belangrijk bij action RPG's zoals deze zijn de controls. Deze zitten gelukkig bij Aralon goed in elkaar. Vanuit third person perspectief bestuur je je personage door middel van een virtuele joystick (soort standaard geworden op de iDevices), de camera staat vast achter je held en door je vinger over het scherm te bewegen beweeg je de camera. Anders dan in de meeste games laat dit ook je personage draaien. Je hebt nog keuze uit twee andere opties. Eén geeft je hetzelfde third person zicht maar zonder dat de camera vast achter je personage zit. Je verliest hierdoor wel de mogelijkheid om achteruit te lopen. Andere optie is een first person zicht, maar dit werkt, vooral in combat tegen meerdere vijanden, niet lekker. Het is jammer dat je niet op een makkelijke wijze kunt switchen tussen de drie. Je moet hiervoor je game opslaan, terug naar het beginmenu gaan en daar onder opties de camera stijl kiezen, redelijk omslachtig dus. Zeer spijtig, want sommige omgevingen zijn het zeker waard eens in first person te bekijken.

Spreuken, aanvallen en attributen komen in een handig taakbalkje te staan net zoals op de pc. Dit is zeer goed gezien van de makers want zonder deze balk zou de game een hels karwei zijn om te spelen. Aan de andere kant van het scherm tegenover de joystick zitten een actie en blok knop. Deze zijn, samen met de joystick, nogal klein waardoor je soms ongewild de camera draait. Met een tik op het passend icoontje open je je inventory. Hier heb je een overzicht van je personage en de door jou verzamelde items. Leuk aan de inventory is dat je het niet moet upgraden tijdens het spel voor meer opslagruimte, een vaak voorkomend probleem in deze soort titels. Van in het begin heb je drie pagina's waar je je spullen in kwijt kunt, en als dat nog niet genoeg is kun je je items ook opslaan in de schatkisten die over de wereld verspreid liggen. Een ander icoontje verbergt de map van de wereld. Lastig bij deze kaart is dat je niet kunt scrollen, de kaart staat vast op het gebied waarin jij je bevind.

Toch zitten er een paar kleine foutjes in de controls. Zoals ik al aangaf zijn de joystick en actie knoppen aan de kleine kant waardoor je soms ongewild de camera begint te draaien of tijdens combat naast het aanval icoontje zit te tikken.  Er is geen analoge besturing wat maakt dat je niet kunt switchen tussen rennen en wandelen, je bent altijd aan het rennen. Nu is dit voor het meeste van de game geen probleem, maar soms kom je in situaties terecht waarbij nauwkeuriger bewegen beter van pas had gekomen.