Superbrothers: Sword & Sorcery EP (Mobile)
Superbrothers: Sword & Sorcery EP
Door Goofus
Bij sommige games weet je vanaf de eerste seconde wat je te doen staat, welke acties je moet ondernemen en waar dat allemaal gaat eindigen. Als je de nieuwste Fifa, Call of Duty of Angry Birds in huis haalt, is het doel en de setting van die games zo klaar als een klontje: je loopt met z’n elven achter een bal te hollen, knalt wat baddies omver of neemt wraak op een stel groene varkens door er vervaarlijk ogende vogeltjes tegenaan te katapulteren. Bij andere games is het uitzoeken van wat er precies gaande is en wat je moet doen net deel van de ervaring en zou het krijgen van teveel informatie op voorhand de spelervaring verpesten, en Superbrothers: Sword & Sorcery EP is zo’n game. In deze review zal je dus al deze dingen niet van naaldje tot draadje uitgelegd krijgen, maar proberen we je wel een idee te geven van de betoverende indruk die deze App heeft nagelaten.
Superbrothers: Sword & Sorcery EP is een hele poos in ontwikkeling geweest en gedurende die jaren was er dus tijd genoeg om een mysterieuze hype te doen ontstaan bij de iOS-community. De namen die bij dit project betrokken waren zitten daar wellicht voor een groot stuk tussen, want met game designer Craig Adams, muzikant Jim Guthrie en ondersteuning van Capybara Games (bekend van Critter Crunch en het meer recente Might & Magic: Clash of Heroes) waren het niet echt nobody’s die aan deze titel werkten. Maar ondanks de naambekendheid van het ontwikkelingsteam heeft dit spel toch eerder de allures van een undergroundgame dan van een echte kaskraker.
Het art-design en de soundtrack staan immers centraal in deze titel, en bepalen voor een groot stuk ook de gameplay. Als je absoluut een gamegenre zou willen plakken op Superbrothers, dan komt ‘point-and-click’ wellicht het best in de buurt. Naast het zoeken naar het volgende aanknopingspunt in het verhaal dat de game vertelt, zal je echter ook veel puzzels oplossen, zit er zelfs een heel beperkte vechtengine verwerkt in het spel en is ook het ritme van de begeleidende soundtrack van belang. Al die dingen samen maken van Superbrothers: Sword & Sorcery EP vooral een ervaring, eerder dan een functionele game.
Toch behoefte aan een wat meer concrete beschrijving dan dit eerder esotherisch en poëtisch betoog? Wel dan, in Superbrothers speel je de rol van een vrouwelijke krijger die op zoek is naar een boek, de Megatome, om een groot kwaad de wereld uit te helpen. Meer verklappen zou zonde zijn, maar we kunnen je wel nog vertellen dat je onderweg personages als Dogfella (een hond), Logfella (een houthakker) en Girl (een meisje) zal tegenkomen. Inderdaad, hoewel het spel alle allures heeft van een kunstig meesterwerkje neemt het zichzelf nooit té au sérieux en zit er heel wat humor in de dialogen.
Die dialogen verschijnen allemaal als Tweets op je scherm en beantwoorden dan ook aan alle heersende Twitter-conventies. De berichtjes zijn nooit langer dan 140 karakters lang en je hebt ook de mogelijkheid om elke boodschap die je in-game krijgt te retweeten via je eigen account – wat meestal vooral verdwaasde reacties van je vrienden zal opleveren. Er is geen voice-acting, maar die zou toch enkel de aandacht afleiden van de soms zweverige en dan weer stevige soundtrack. De muziek werd gecomponeerd met de game in gedachten en de game werd gemaakt met de muziek in het achterhoofd, de reden voor de ‘EP’ in de titel. Dit heeft geleid tot een enorm sterke tandem van gameplay en muziek, zonder twijfel één van de beste scores die we de laatste tijd te horen kregen. Door de vele geraffineerde geluidseffecten is het echt wel aan te raden om de game te spelen met een goede hoofdtelefoon, want de speakertjes van je iDevice kunnen niet alle subtiliteiten van het geluid aan.
De graphics zijn best te omschrijven als pixel-art. Ze tonen op immobiele screenshots erg blokkerig, maar komen in-game echt tot leven dankzij vibrerende kleuren en prachtig gebruik van licht. Deze terugkeer naar het 8-bit-tijdperk is immers allerminst statisch, met ontelbare kleine animaties van onder andere konijntjes, vuurvliegjes, water en licht. Toch is niet alles in dit kunststukje perfect. De besturing is bijvoorbeeld soms onnauwkeurig, wat niet zó erg is aangezien je het overgrote deel van de game zonder tijdsdruk speelt, maar af en toe wel vervelend. Het gevechtssysteem is leuk uitgewerkt, maar er zit te veel repetitiviteit in om heel de game door te kunnen blijven boeien. En hoewel de meeste puzzels aangenaam zijn om te zoeken én om op te lossen, zal je er ook af en toe tegenkomen die je voorheen al enkele keren hebt opgelost.
Ondanks deze negatieve puntjes blijven we toch vooral enthousiast over Superbrothers: Sword & Sorcery EP. Bedenk wel voor het aanschaffen van deze App dat je volledig moet openstaan voor de totaalervaring die het spel biedt. Als je dat niet doet, dan vind je er waarschijnlijk niks aan en bespaar je je best de aankoop. Indien wel, dan garanderen we dat deze titel je vier uren van de meest diepgaande audio- en spelervaringen voorschotelt die je al op je iDevice hebt doorgebracht.
- Overdonderende ervaring
- Soundtrack sluit perfect aan bij de game
- Zweverig art design
- Ietwat onnauwkeurige besturing
- Soms repetitief gevechtssysteem en puzzels