Final Fantasy III (Mobile)
Final Fantasy III
Door bt_solid
Square-Enix is niet vies van de iOS toestellen, na het originele Chaos Rings en twee Ports van Final fantasy I en II komen ze met een remake van nummertje drie. Inderdaad een remake en geen port, want er zitten wel wat veranderingen in verwerkt. Voor mij was het alleszinds een prettig weerzien.
Final Fantasy III is een remake van de DS versie die in 2006 verscheen, die op zijn beurt een remake was van de in 1990 verschenen NES titel. Als dat nog niet verwarrend genoeg is moet je weten dat de Final Fantasy III die wij kennen (op de SNES) chronologisch gezien nummer vijf in de serie is. Omdat sommige Final Fantasy delen pas laat de oversteek over de oceaan hebben gemaakt, is de in 2006 verschenen DS titel de eerste keer dat wij de 'echte' Final Fantasy III hebben kunnen spelen. En dat kunnen we nu dus ook op de iPhone.
Oké, nu ik je wat geschiedenis heb bijgebracht gaan we wat dieper in op het eigenlijke spel. Wat Final Fantasy in de jaren 90 onderscheidde van andere RPG's was het jobsysteem. Je trekt erop uit met een team van vier personages waarvan je ten alle tijden de mogelijkheid hebt de jobs (klassen) te veranderen. Je speelt meer dan twintig jobs vrij tijdens het spel die elk in level stijgen onafhankelijk van het personages. Je krijgt dus experience points en job points. Het uiterlijk van je personages wordt ook bepaald door het type job dat hij/zij op dat moment beoefent. Het zoeken naar de juiste combinaties van jobs zorgt voor meer tactiek tijdens de gevechten maar is ook deel van de fun.
Apart van het jobsysteem is Final Fantasy III een redelijk standard JRPG, wat zeker niet slecht is aangezien Square-Enix zich meester van het genre heeft gemaakt. Je moet ook rekening houden dat we te maken hebben met een spel dat twintig jaar geleden geschreven is. Het verhaal is het typische "vier tieners redden de wereld van het kwaad" scenario wat de dag van vandaag een nogal cliché is geworden. Maar in die tijd was het epic. Gevechten zijn nog altijd random en gebeuren nog altijd veel te frequent. Op sommige punten is dat wel welkom want grinden is soms wel nodig, echt typisch JRPG toch?
Het vechten zelf gebeurd zoals de traditie luidt turn-based, dus om de beurt een aanval selecteren en uitvoeren. De laatste tijd moet je daar wel voor zijn want het gaat wel iets trager als de westerse variant van RPG's. Je kunt aanvallen, magie gebruiken, items gebruiken, uitrusting wisselen en vluchten. Het is leuk en tactisch maar het verstoort soms het verloop van de game.
Wat ze nog hebben overgebracht is de moeilijkheidsgraad, deze is echt pittig. Het savesysteem draagt daar zeker zijn steentje bij. Je kan namelijk alleen maar saven op de wereldkaart, of een Quick save uitvoeren waarna de game zich afsluit maar die kun je dan maar 1 keer laden. Zo moet je maar eens dood gaan bij een baas op het einde van een dungeon en je kan helemaal opnieuw beginnen. Feit is wel dat het nu eenmaal zo was in games toen en het heeft mensen nog niet tegen gehouden. Goed punt is dat de game automatisch opslaat als je een telefoontje / sms krijgt of plots moet afsluiten. Heel belangrijk in dit soort games!
De vernieuwde iPhone versie neemt de DS graphics en verbetert die door er een schepje op te doen met een hogere resolutie, betere textuur kwaliteit en ondersteuning van het retina scherm van de iPhone 4 (zelfs op een iPad ziet het er heel gelikt uit) . Het is niet zo indrukwekkend als een van nul opgebouwde titel voor de iOS maar het ziet er wel heel wat beter uit als de DS versie. De aangepaste touch controls werken feilloos en alle menu's zijn tap-vriendelijk. Ze hebben het mooi opgepoetst wat je al kunt zien op de screenshots. Het geluid is zoals altijd bij een Final Fantasy titel zeer sterk. Het klonk indertijd al fantastisch en zelfs de dag van vandaag hoort het bij de betere game soundtracks. De muziek neemt je helemaal mee tijdens de reis en de subtiele geluidseffecten wekken de illusie echt in de spelwereld te zijn.
- Verbeterde graphics
- Goede touch controls
- Autosave bij telefoontje of sms
- Onaangepast savesysteem
- Voor sommige misschien TE oldschool
- Hoge moeilijkheidsgraad