Ink Ball HD (Mobile)
Als je ooit nog geschreven hebt met een vulpen op school, dan zijn blauwe vingers voor jou welicht een verschijnsel dat je niet alleen bij extreme koude hebt opgelopen. Met Ink Ball HD krijg je de kans om het weer bont te maken met inkt, zonder jezelf te bevuilen welteverstaan. Wij zochten even voor je uit of je daarbij voluit kan gaan, of toch een tintenkiller bij de hand zal willen houden.
Botsen of rollen
In essentie probeer je in Ink Ball HD om inktdruppels op te vangen in een potje. Verschillende obstakels zullen je daarbij in de weg staan, en als enige wapens beschik je over twee types van latjes die je kan tekenen om de balletjes in de juiste richting te leiden. Je leest het goed, deze game is alweer een physics-based spel voor je iPad dat zowel handigheid als snelheid vereist.
Ink Ball HD bestaat op dit moment uit iets meer dan zestig levels, waarvan de moeilijkheidsgraad gaandeweg toeneemt. De speltechnieken die je hanteert blijven doorheen de hele game wel dezelfde. Eén van de twee types van latjes die je kan tekenen is elastisch, en laat de druppeltjes opbotsen. De andere soort is dan weer hard, en laat de inktballetjes lekker rollen over het oppervlak. Je zal telkens weer geconfronteerd worden met de strategische keuze voor één van beide types, afhankelijk van de configuratie en de aard van de hindernissen onderweg.
Geen inktverspilling
Het aantal latjes dat je kan plaatsen is onbeperkt, maar de inkt die je gebruikt om ze tekenen is dat niet. Elastische latjes vergen acht inktdruppels, terwijl de harde variant voor zes druppels over de toonbank gaan. Bij het begin van elke level krijg je de tijd om even in te schatten waar en onder welke hoek je best je bouwsteentjes plaatst, maar van zodra je het eerste latje plaatst beginnen er inktdruppeltjes te vallen van bovenaan het scherm. Bij elke level heb je een bepaalde hoeveelheid beschikbare druppels, die zowel de vallende exemplaren als als de getekende latjes moeten voorzien van het zwarte goedje.
Dat betekent dat je dus zowel tegen de tijd speelt als tegen je eigen efficiëntie om zo weinig mogelijk inkt te verspelen aan latjes. Zoals gezegd wordt dat steeds moeilijker, zeker wanneer je eerst nog een weg moet banen naar het opvangpotje door inktdruppels te gebruiken om obstakels weg te duwen. Tegelijkertijd moet je ook inktvlekken vermijden die in de level rondgespetterd worden. Deze vlekken gedragen zich immers als zwarte gaten en absorberen alle inktdruppels die ermee in aanraking komen. Wanneer je het goede pad gevonden hebt om de druppels in het emmertje te leiden, stopt het druppelen (of met andere woorden, de timer) wanneer er in totaal tien druppels hun einddoel bereiken. Afhankelijk van de voorraad die nog overblijft, krijg je een Angry Birds-achtige waardering van één, twee of drie sterren.
Inkt-bolletjes?
Hoewel we zonder veel moeite begonnen met topscores binnen te rijven in de eerste paar levels, schoot het niveau van de uitdaging al snel de hoogte in en al snel mochten we blij zijn om vóór het leeglopen van het inktreservoir een eerste druppeltje in het potje te werken. Wie houdt van een pittige uitdaging zit met deze physics-game dus gebeiteld. Met de hoeveelheid aan levels zit het ook wel snor, want voor 1,59 euro biedt deze Ink Ball HD meer dan genoeg spelplezier. Eén van de voornaamste minpuntjes is misschien dat deze titel eerder voor de hardcore-puzzelfanaten is dan voor de doordeweekse iPad-gamer door de hoge moeilijkheidsdgraad. Wanneer het aankomt op het behalen van drie sterren is Angry Birds een lachertje in vergelijking met deze Ink Ball HD.
Op het grafische niveau heeft men alles erg simpel gehouden, met vooral geelgroene tinten, die mooi schakeren tegen de zwarte inktdruppels. Ook de Oosters getinte muziek liet ons, uitzonderlijk voor een puzzelgame, af en toe het volume van de iPad niét helemaal dichtdraaien. Dit minimalistische design past goed bij een moeilijke game waarbij je de aandacht vooral bij het puzzelen wil houden en niet bij mogelijke visuele en auditieve toeters en bellen. We hadden wel wat moeite met het zien van de erg vreemde physics van de inktdruppels zelf. Die blijven namelijk mooie ronde bolletjes totdat ze in het opvangpotje belanden en daar smelten tot hun vloeibare zelf. De leuke gameplay laat deze kritiek dan wel vervagen, maar misschien hadden de makers een andere setting kunnen bedenken die beter aansloot bij het ontwikkelde puzzelconcept.
- Leuke puzzelgameplay
- Sterke balans tussen tijd en bouwblokken
- Pittige moeilijkheidsgraad
- Minder toegankelijk voor de casual gamer
- Inkt-bolletjes?