4gamers.be

Pulse: Volume One (Mobile)

Door Ge0force, 20-05-2011 10:18

Pulse: Volume One

Door MystDisc

Hoewel de muziekgames hun doorgang al hebben gehad op iDevices en het genre als dood werd beschouwd door verschillende ontwikkelaars, komt Cipher Prime Studios met Pulse: Volume One op de proppen. Dit is een game waarin het weer de bedoeling is om op het ritme van de muziek de juiste dingen aan te tikken, maar dan in een nieuwe vorm gegoten.

We hebben op onze fel begeerde iDevices al verschillende muziekgames zien passeren, waaronder knallers zoals Tap Tap Revenge en anderen. In deze games had je steeds een baan van drie of meer rijen waarin steeds bolletjes op je afkwamen die je dan moest aantikken op het moment dat ze over de streep aan het begin van de rij kwamen. In Pulse: Volume One gebeurt het volledig anders. Zo zal je in het spel een aantal cirkels hebben waarop de bolletjes steeds verschijnen en waarop deze dan vaak ook nog eens ronddraaien. Dan komt er, op het ritme van de muziek, een dikkere cirkel over je scherm die begint bij de kleinste cirkel en zich steeds uitbreidt over de andere cirkels heen. Het is dus de bedoeling dat je de bolletjes aantikt wanneer de dikke cirkel er over komt.

Het spelen klinkt dus nog vrij gemakkelijk en dat zal ook zo zijn in de eerste levels, maar naarmate je naar de moeilijkere levels gaat zal je merken dat er sommigen zo gemaakt zijn dat je er bijna onmogelijk een goede score op kan behalen. Zo zal je in deze moeilijkere levels vaak twee of meer bolletjes op hetzelfde moment moeten aantikken, waarna je een hele reeks bolletjes na elkaar op verschillende kringen die allemaal nog eens hun eigen richting uit gaan op de cirkels één voor één mag aantikken, en dat op een relatief snel tempo. Wanneer je dus met level acht bezig bent, zal je merken dat je als een gek op je iPad zit te drukken om toch zoveel mogelijk bolletjes op het juiste moment aan te tikken. Goed nieuws voor de minder begaafde muzikanten onder ons is dat je nooit 'gestraft' zal worden wanneer je een aantal bolletjes gemist hebt of wanneer je er gewoon helemaal naast klopt. Het enige wat je tijdens het spelen van je prestaties kan zien, is een balk onderaan in beeld die exact weergeeft hoeveel procent bolletjes je op het juiste moment hebt aangedrukt. Dit maakt het mogelijk om je nog te herpakken nadat je een slechte reeks hebt gehad en zo sluit de game de huidige sessie ook niet gewoon af wanneer je te slecht speelt, wat in andere games wel het geval is.

Natuurlijk speel je muziekgames terwijl er muziek opstaat en hoewel dit geen echte muziek is die door bekende artiesten is gemaakt, is Cipher Prime erin geslaagd om zijn spel van bijzonder originele nummers te voorzien. Het is zelfs zo dat veel gamers, nadat ze de game hebben gespeeld, de liedjes wilden toevoegen aan hun muziek en daarom heeft de ontwikkelaar deze tracks ook te koop gesteld op iTunes zodat je kan nagenieten van het spel wanneer je alle tracks gespeeld hebt. De muziek is in een aantal woorden origineel, sfeervol en past perfect bij een game zoals deze. Hoewel het spelen van de game op zich fantastisch is, zal de pret snel gedaan zijn aangezien er slechts acht speelbare tracks in het spel verwerkt zijn die elk gemiddeld twee minuten speeltijd bieden. Zo zullen de straffe wiskundigen onder ons op een resultaat uitkomen van een kleine 20 minuten gameplay, waarbij men natuurlijk wel moet vermelden dat het in deze game echt wel de bedoeling is om de levels te herspelen om zo je score te verbeteren, dus uiteindelijk zal je toch wel even bezig zijn met deze game. We zien dan ook uit naar een vervolg van deze game met meer tracks, die we ook wel mogen verwachten aangezien de game Pulse: Volume One genoemd is.

De grafische interface van het spel is zeer mooi uitgewerkt, met een permanente grijsachtige achtergrond en zeer kleurrijke belangrijke elementen van de game, zoals de bewegende ring, de balk onderaan in beeld en natuurlijk tal van animaties die over je scherm verspreid worden telkens wanneer je een bolletje op het juiste moment aantikt. Zo heeft elke track ook zijn eigen kleur en animaties, die dan weer passen bij de muziek van dit level.

Link naar de game in de appstore (€3,99)
Link naar de muziek van de game in de appstore (€7,92)

Conclusie

Hoe kort de game ook mag zijn, het is zeker en vast een topper van formaat. Hiervoor zorgen het originele concept van gameplay in tegenstelling tot de meerderheid van de huidige muziekgames, zeer originele, zelfgemaakte songs en een bijzonder mooie en kleurrijke interface. Ook is het een leuk extraatje dat de game in het begin eerder aan de makkelijke kant is maar wanneer je dan in de laatste levels terecht komt, je moeite moet doen om nog de helft van de bolletjes aan te kunnen tikken, wat veel gamers toch wel zullen appreciëren. Kortom heeft Pulse: Volume One dus alles wat het moet hebben om een succesvol muziekgame te zijn binnen de wereld van mobile gaming, ondanks de kleine hoeveelheid aan tracks.

Positief

  • Origineel concept gameplay
  • Kwaliteitsvolle muziek
  • Gevarieerde moeilijkheidsgraad
  • Kleurrijke interface
Score
93/100

Negatief

  • Slechts 8 levels
Grafisch
90%
Geluid
96%
Fun
89%
Gameplay
95%

Pulse: Volume One

  • Release: TBA
  • Ontwikkelaar:
  • Uitgever:

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2019 door 4Entertainment bvba.