1000 Heroz / 1000 Heroz HD (Mobile)
De games die je gedurende verschillende jaren na elkaar elke dag hebt gespeeld zijn wellicht op één hand te tellen, en meestal zal het dan over MMO’s gaan. Een dusdanig grote eer is dan ook alleen weggelegd voor games die je zó in de ban weten te slaan dat je ze gewoon elke dag moét vastpakken. En laat dat nu net de hoofdbedoeling zijn van 1000 Heroz, de laatste nieuwe van RedLynx voor iDevices. Te hoog gegrepen? Misschien niet…
Nog 98% van het spel te gaan…
De gimmick waarmee 1000 Heroz tracht te scoren is even eenvoudig als geniaal: elke dag, bijna 3 jaar onafgebroken, biedt de game je een nieuwe held en een nieuw level aan. Elke keer weer vind je iets fris op je iPad, iPod of iPhone waarmee je aan de slag kan om de strijd aan te binden tegen jezelf, de klok en de online leaderboards. Alleen al voor de uitwerking van dit verrassende concept verdient ontwikkelaar RedLynx een pluim. De hamvraag is natuurlijk of de gameplay die werd ontwikkeld om deze gimmick te voeden ook zolang kan boeien, maar om eerlijk te zijn moeten we daar het antwoord nog schuldig blijven…
1000 Heroz is bij het schrijven van deze review zo’n 20 dagen oud, waardoor we eigenlijk nog maar 2% van het spel gezien hebben. Op basis van die beperkte ervaring een recensie schrijven houdt natuurlijk beperkingen in, waar we ons maar al te goed van bewust zijn en wat je als lezer ook moet weten. Dat gezegd zijnde, hebben we ondertussen wel een vrij goed beeld van wat de eerste 20 dagen te bieden hadden en is het toch ook al min of meer duidelijk wat we de volgende jaren mogen verwachten – al hopen we toch om ook nog zo nu en dan eens verrast te worden.
Eerder losse physics
De genre dat 1000 Heroz brengt is, net als een aantal eerdere games van RedLynx zoals Trials HD op XBLA, best te omschrijven als ‘physics-platformer’. Elke dag krijg je een nieuwe personage voorgeschoteld, met een eigen achtergrond en een eigen level waardoor je de held zo snel mogelijk moet zien te leiden. Je controleert daarbij twee richtingstoetsen die je held voor- of achteruit doen bewegen en kan hem of haar ook laten springen. Elke level is bezaaid met hindernissen, paden die uitsplitsen en soms onverwachte boosts.
Een groot deel van de dagelijkse uitdaging bestaat eruit om het ideale pad te zoeken waarlangs je een toptijd kan neerzetten. Door de physics die je personage beïnvloeden is dat verre van een eenvoudige opdracht. In tegenstelling tot het eerder genoemde Trials HD zijn de physics van 1000 Heroz allerminst strak te noemen. Hoewel je er na een aantal runs wel wat feeling voor krijgt, is het vaak onvoorspelbaar hoe je personage zal reageren op bijvoorbeeld een steen die op zijn pad ligt. Soms zal je erdoor struikelen, soms geeft hij je tamelijk onverwacht meer snelheid mee en soms sukkel je er helemaal door vast. Daardoor zal het maar zelden lukken om van de eerste poging een goeie tijd neer te zetten en is de game veeleer een spel van trial and error. Daardoor is het vaak zwoegen totdat je een perfecte run kan neerzetten. Dat is ook het geval bij een game als Trials HD, met het grote verschil dat de controls en physics daar wel spot-on zijn en fouten altijd door je eigen onkunde worden veroorzaakt, niet door de onvoorspelbaarheid van de game. Dit minpunt wordt enigszins verlicht doordat de levels die we tot hiertoe speelden niet langer dan 20 seconden in beslag nemen en er snel eentje opnieuw spelen niet zoveel inspanning vraagt.
Slechts 24 uur tijd
Op elk parcours krijg je een beoordeling van één, twee of drie sterren. De eerste ster verdien je met je ogen dicht, de tweede lukt meestal na wat oefenen en de eerste lijkt vaak compleet onmogelijk. Totdat je naar de online leaderboards gaat kijken, want een blik daarop werpen leert je dat het vaak nog een pak sneller kan. Deze dagelijkse leaderboards vormen duidelijk een grote aantrekkingspool voor de game, want steevast zijn ze al na enkele uren door duizenden spelers bevolkt. Je hebt dan ook slechts 24 uur om een score te laten optekenen, want daarna worden de online leaderboards onherroepelijk bevroren. Je kan gerust nog een lokale besttijd neerzetten en een betere beoordeling vrijspelen, maar online scoren lukt enkel op de dag zelf. Een onvermijdelijk nadeel aan dit systeem is het feit dat je online moet gaan om je tijd te laten registreren en zelfs om de level van vandaag te kunnen spelen. Wie een 3G-verbinding heeft zitten op zijn iDevice staat hier wellicht niet bij stil, maar gamers die enkel teren op een Wifi-verbinding moeten hiermee rekening houden.
Waar we nog erg weinig zicht op hebben is het ‘verhaal’ dat de game zal vertellen in de loop van de drie jaren dat het zal lopen. We waren wel erg opgetogen over het feit dat men de moeite heeft genomen om – vrij letterlijk – een evolutie in het spel in te bouwen. In de menu’s zal je namelijk zien dat 1000 Heroz onderverdeeld is in een aantal verschillende tijdperken. Op dit moment bevinden we ons nog in ‘The Ancient Age of Hungry Lizards’, de prehistorie zeg maar, en elke 80 dagen zullen we een nieuwe stap in de menselijke evolutie zetten. Het achtergrondverhaal bij elk van de 1000 helden sluit aan bij zijn tijd en vertelt vaak een grappige anekdote; zo ontmoetten we ondertussen al de eerste vrouw op aarde en maakten we kennis met de ontdekker van het vuur.
Grafisch ziet de game er degelijk uit, zonder uit te blinken. De settings waarin de personages zich bewegen zijn ondertussen al gevarieerd over een woestijnomgeving, naar beboste rotsen en een ijsvlakte, maar het is natuurlijk koffiedik kijken hoeveel variatie men hierin zal kunnen blijven brengen.
1000 Heroz kost 0.79 euro, de HD-versie voor iPad gaat voor 1.59 euro over de iTunes-toonbank.
Ook zin gekregen om je jarenlang te laten meeslepen door deze 1000 Heroz? Dan hebben we goed nieuws voor jou, want we mogen van RedLynx een exemplaar voor iPhone weggeven. Meedingen naar deze game is simpel: stuur vóór zondag 3 juli, 23u59 een privé-bericht naar Goofus met daarin het antwoord op de volgende vraag: Hoe heet het eerste tijdperk wat de helden van 1000 Heroz door moeten spartelen? De winnaar zal worden bekendgemaakt op onze frontpage. Veel succes ermee! |
- Leuke gimmick
- Potentiƫle spelduur
- Leuk achtergrondverhaal
- Verrassingen?
- Minder strakke physics
- Online verbinding nodig om up-to-date te blijven