Breitling Reno Air Races (Mobile)

Door Ge0force, 07-07-2011 17:06

Breitling Reno Air Races

Door Spikie

Breitling is een bedrijf dat al jaren lang polshorloges maakt, wat nu niet bepaald ideaal is om een game over te maken. Gelukkig sponsort Breitling ook de Reno Air Races en hierover gaat deze game. Met Breitling Reno Air Races brengt Breitling één van de snelste racesporten naar de iPad en iPhone. Deze wordt jaarlijks gevlogen in Reno, Nevada, en vliegtuigen uit verschillende klassen racen tegen elkaar met snelheden tot meer dan 800 km per uur. Met deze gratis game probeert Breitling dit snelheidsgevoel naar het mobiele platform over te brengen.

Als je de game begint is het zeker en vast aan te raden om de tutorial eens te doorlopen. De controls zijn goed uitgewerkt, zo controleer je de roll van je vliegtuig door je ipad als stuur te gebruiken. Het staartroer gebruik je via twee toetsen die onderaan in de hoeken van het scherm staan. Halverwege het scherm aan de uiterste zijden staan de rem en de gas. Door gas bij te geven gaat de motor van je vliegtuig warmer worden en dreigt er ontploffingsgevaar, dus de thermometer goed in het oog houden is de boodschap. De acceleratieknoppen en de staartcontrols staan op de iPad versie iets te ver uit elkaar waardoor mensen met kleinere handen snel hun grip moeten verleggen, op cruciale momenten in een race kan dit een bittere nederlaag betekenen.

Het parcours van de race wordt aangegeven met markers die je langs rechts moet voorbij vliegen. Als je te hoog vliegt of te ver weg van de marker verschijnen er grid lijnen, en elke keer dat je buiten die grid lijnen gaat of je gaat de marker voorbij langs de linkerkant krijg je straftijd. Zowel de vliegtuigen als de omgeving zijn prachtig gedetailleerd. De toestellen zijn naar eigen smaak aan te passen, zo kan je de kleur kiezen, de stijl van de tekeningen en kan je het toestel een naam geven.

De AI in Breitling heeft blijkbaar al veel oefening gehad, want deze piloten weten hoe ze met een vliegtuig moeten omgaan. De races zijn moeilijk, zeker in het begin, maar worden nooit frustrerend. De tegenstanders reageren anders in elke race, dat zorgt er alvast voor dat de air races niet te snel repetitief worden. De tutorial goed volgen en veel oefenen is de boodschap. Na enkele races heb je het toestel wel onder controle en zijn de easy races echt makkelijk, degene op medium en hard moet je al wat harder voor knokken.

De Quick Play doet exact wat het zegt, het laat de speler een vliegtuig kiezen en een paar seconden later voer je een verbeten strijd om dat ene steeds kleiner wordende vliegtuigje daar in de verte terug in te halen. In Career mode probeer je de snelste piloot ter wereld te worden, dat doe je uiteraard door races te winnen. Elke gewonnen race brengt experience points op waarmee je in rang kan stijgen. Een hogere rang betekent beloningen zoals nieuwe toestellen.

Breitling Reno Air Races is een vermakelijke racer die toch wel wat uitdaging biedt zonder frustrerend te worden. Het uitzicht beperkt zich wel tot de woestijn in Nevada, maar de markers worden anders geplaatst waardoor toch niet elke race dezelfde is. Het aanpassen van de vliegtuigen is een leuke extra en is goed uitgewerkt. De controls zijn volledig naar iPhone gericht, wat soms wat moeilijkheden kan veroorzaken in de iPad versie maar dat mag geen reden zijn om deze game links te laten liggen. Breitling heeft met deze racer een game gemaakt die menig gamer kan omtoveren in een air race fanaat en het mooiste aan deze game blijft uiteraard z'n prijs, Breitling Reno Air Races is volledig gratis te downloaden op de app store voor iPad en iPhone.

• Fun
  • Groot aantal vliegtuigen
  • Goede graphics