Little Dragon (iPhone, iPad)

Door Ge0force, 08-07-2011 19:14

Little Dragon

Door Bt_Solid

Herinner je de tijd nog dat je met je gespaarde centjes naar de arcadehal ging om daar games te spelen? Misschien is dat nog iets van voor sommige lezers hun tijd, maar toen draaide de games voornamelijk om één ding: snelle hersenloze actie. Was het nu racen met een snelle kar of schieten op zombies in een verlaten huis, onze centjes waren snel op. Je vraagt je zeker af waarom ik hier over begin en wat dit met Little Dragon voor de iPad te maken heeft. Verder lezen dan maar...

Je bent een klein draakje met een ooglapje dat hoog kan springen, vuurballen kan afschieten en bommen kan leggen. Kauwgom is je krachtvoer en groeit in verschillende kleuren aan (kauwgom)planten. Door van platform naar platform te springen moet je zoveel mogelijk kauwgom verzamelen om genoeg punten te verdienen om het level tot een goed einde te brengen en verder te mogen. Simpel? Nee, want er duiken grote eieren op in de levels waar dan van alle gedrochten uit komen. Dat is waar het vuurspuwen en bommen leggen goed van pas komt.

Er zijn verschillende soorten vijanden zoals pissebedden, slakken en vliegen. Sommige zijn al dood met één vuurbal, andere hebben enkele bommen nodig. Mol je een vijand dan laat deze enkele centjes vallen die je kan sparen om in de shop extra vuurballen, bommen, of een extra leven te kopen. Af en toe verschijnt er een vierkantige steen met een vraagteken op waar je dan speciale items kunt uithalen als je er genoeg op springt met je kleine draakje. Zo is er bijvoorbeeld een rugbyhelm die je tijdelijk onsterfelijk maakt. Het bewegen van het draakje gaat overigens heel soepel en vlot. Na wat oefenen en je het springen wat gewoon bent zul je het moeilijk hebben om het weer neer te leggen.

Little Dragon heeft een heel simpel grafisch stijltje meegekregen wat zeer welkom is op de iPad / iPhone tussen al het 3D geweld dat sommige uitgevers zelfs forceren op de mobiele telefoons. Net als Doodle Grub focust Little Dragon zich meer op een leuke spelervaring in plaats van flashy graphics. Dat is wat sommige uitgevers durven vergeten waardoor sommige games op de iPhone / iPad gewoon niet te spelen zijn. Onder zijn kinderlijk uiterlijk schuilt toch wel een uitdagende game die veel van je vrije tijd zal vragen als je het toelaat. De muziek staat recht evenredig met de grafische stijl en kleuren. Zeer leuke muziek gemengd met schattige geluiden van je draakje. De muziek werkt ook opzwepend na een tijd waardoor je je nog meer inleeft in het spel.

Geposte afbeelding

De reden waarom ik in mijn inleiding even terug in de tijd keek is omdat Little Dragon op de iPad dat zelfde "arcade" gevoel boven brengt als die klassiekers van vroeger zoals Space Invaders en House of the Dead. Het draait allemaal rond behendigheid en snelheid. Er komt gewoon een moment in het spel waarop er zoveel op je beeld aan het bewegen is dat je hersenloos in het rond begint te springen en vuurballen alle kanten uitspuwt. En dat is nu net wat vroeger onze centjes opzoog, die kick van het net op tijd halen van de nodige punten met je laatste hartje terwijl er een dozijn vijanden heen en weer ligt te crossen. En als je het dan net niet haalt, dan kan je niet anders dan opnieuw proberen tot het lukt.

Link naar de game in de Appstore

Little Dragon is simpelweg een leuk spel om tussendoor even te spelen. De vlotte besturing zorgt ervoor dat het geen hels karwei is om het draakje goed door de level te krijgen. De verschillende levels en vijanden houden de variatie er goed in en ik zie nog wel extra levels verschijnen met toekomstige updates. Het verzamelen van kauwgom en muntjes is zoals altijd vreselijk verslavend en het kinderlijk sfeertje zorgt voor een glimlach.

• Arcade gevoel
  • Grafische stijl
  • Vlotte besturing