Sonic & SEGA All Stars Racing (iPhone, iPad)

Door Ge0force, 31-07-2011 12:05

Sonic & SEGA All Stars Racing

Door Goofus

Een tijdje geleden trakteerde Sega ons op Sonic & SEGA All Stars Racing op consoles en handhelds. De game was een degelijke racer met genietbare graphics, maar was nu eenmaal niet het allerbeste in zijn genre op die platformen (Mario Kart, anyone?). De game krijgt nu eindelijk ook een kans op iPhone en iPad, en daar liggen de kaarten helemaal anders...

De game begint met een filmpje dat er vrij verbluffend uitziet op je iDevice. Alle personages die in de game vertegenwoordigd zijn worden voorgesteld in een kleurrijk geanimeerde intro en die warmt je meteen op voor wat er verder op je scherm zal getoverd worden. Elke auto en omgeving wordt in HD weergegeven en dat ziet er allemaal erg gelikt uit, bij het beste wat we tot hiertoe al op iPad gezien hebben. Sommige items onderweg hebben wat scherpere randjes, maar dat is zowat het enige minpuntje wat we op visueel vlak konden opmerken.

Je begint met een avatar te kiezen, een van de personages uit het Sonic-universum of uit een andere bekende SEGA-franchise zoals Monkey Ball of Shenmue. Die wordt op je rijbewijs geplakt, waar onder andere ook je “SEGA miles” worden bijgehouden – de sleutel om nieuwe parcoursen en personages vrij te spelen. Er zijn overigens verschillende slots voorzien voor meerdere rijbewijzen, wat leukt is als je je iDevice deelt met iemand anders.

De menu’s zijn kleurrijk, vlot te navigeren en een plezier om naar te kijken. Er zijn vier singleplayer spelmodi, namelijk grand prix cups, individuele races, time trial en er zijn ook 25 missies voorzien. Daarnaast is er ook een multiplayer die je lokaal kan spelen via bluetooth, maar ook online met maximaal vier spelers. Een game joinen was kinderspel en we speelden online zonder enige haperingen, iets wat nog steeds niet evident is op iDevices.

Ook de besturing van het spel zit snor, met een duidelijke tutorial die je bij de eerste keer opstarten automatisch te zien krijgt. Er zijn twee controle-opties voorzien. Bij de standaardbesturing wordt er automatisch gas gegeven en hoef jij enkel je toestel te draaien om te sturen, een knop te gebruiken om te remmen of terug te draaien en met een tweede knop kan je driften om bochten wat sneller te ronden. Met het tweede controleschema stuur je met knoppen in plaats van de tilting controls.

Racen doe je in 15 verschillende bekende omgevingen waarin diverse items liggen rond te slingeren die je kan gebruiken om je eigen prestaties te boosten of om de anderen het leven zuur te maken. In dit opzicht is er weinig verschil met die andere bekende kartgame, al hebben ze bij Nintendo natuurlijk geen monopolie op leuke gameplayelementen. Minstens even belangrijk als het oppikken van turbo’s, mijnen en schildjes is het consistent driften door de bochten – zeker als je het op de hogere moeilijkheidsniveaus of online wil maken. De gameplay is goedgebalanceerd en bezorgde ons ettelijke leuke spelsessies. Voor de prijs hoef je het niet te laten, want voor een prijsje van 3,99 euro is deze app niet erg duur voor een HD-racer.

Sonic & SEGA All Stars Racing is alles wat het op console was, en dat is een hele verwezenlijking op iDevices. De visuals zijn erg knap, de besturing werkt vlot en de game bevat heel wat content om je lange tijd zoet te houden. Speel je graag dit soort games, dan is deze Sonic & SEGA All Stars Racing een erg gemakkelijke aanrader.

• Knappe graphics
  • Vlotte controls
  • Klassieke, maar vermakelijke gameplay