Save Yammi (iPhone, iPad)

Door Ge0force, 09-09-2011 09:45

Save Yammi

Door Steez

Bij Bulkypix zitten ze zeker niet stil, want de publisher geeft bijna elke week wel een nieuw spel voor iOS uit. Logisch dus dat het ene al wat origineler dan het andere overkomt. Dit gezegd zijnde, vertoont Save Yammi wel heel erg veel gelijkenissen met publiekslieveling Cut the Rope. Is het daarom minder leuk? We zochten het uit.

Beter goed gejat dan slecht bedacht, moeten ze bij Bulkypix gedacht hebben. Want net als in die andere game van Chillingo, krijg je de opdracht om level na level een klein monstertje te voeren zodat je verder kan. Dat het in dit geval om een verloren gezwommen octopus uit de Mexicaanse Golf draait, zal iedereen worst wezen. Ieder level schotelt je een nieuw logisch vraagstuk voor, waarvan de oplossing telkens dezelfde is: krijg het lekkere koekje al rollend en tuimelend tot bij Yammi en scoor drie gouden sterren terwijl je ondertussen alle obstakels tracht te vermijden. De beginfase is telkens dezelfde: het snoepgoed hangt wachtend opgesloten in een luchtbel en de actie start wanneer jij met een ferme tik de bel uit elkaar doet spatten. Eens onderhevig aan de zwaartekracht, begint de lekkernij aan een enkele reis richting Yammi’s mond. Een bekend en beproefd concept.

Posted ImagePosted Image

Gaandeweg kom je steeds meer verschillende power-ups en interactiepunten tegen. Deze zorgen er onder andere voor dat het koekje groter of kleiner wordt, zweeft, versnelt of zich in meerdere delen splitst. Naarmate je vordert wordt het speelveld steeds complexer en zul je deze (tijdelijke) krachten moeten gebruiken om alle valkuilen te ontwijken en je doel te bereiken. Zeker wanneer je ook nog eens per level de bonussterren wilt behalen om je score op te drijven. Timing en overzicht zijn samen met een snelle vinger je belangrijkste wapens. Je dient de omgeving goed te observeren en het juiste moment te kiezen om een kettingreactie in gang te zetten. Wacht bijvoorbeeld tot een zwevend platform op de perfecte positie is zodat je er van af kan stuiteren net wanneer een gevaarlijke donderwolk zicht verplaatst. Om dan met behulp van een snelheidsboost het hoger gelegen platform waar Yammi, die met open mond zit te wachten, te bereiken.

Is er dan niets origineel aan deze game? Toch wel. De game maakt namelijk gebruik van de gyroscoop. Geen Griekse maaltijd, maar de bewegingssensor in je iPad. Die gebruik je samen met de touch-controls om het koekje in de juiste richting te doen rollen, zweven of laten vallen wanneer nodig. Daarnaast heb je ook nog de beschikking over een magisch stuk touw. Dit touw, dat dienst doet als platform, glijbaan of zelfs trampoline, kan je zelf uittekenen op het scherm om de ronde zoetigheid in goede banen te leiden. Hoe minder touw je gebruikt, hoe meer extra punten. Die laatste zijn samen met de behaalde achievements via Game Center met je vrienden te vergelijken. Ook op gebied van graphics zijn er geen verrassingen terug te vinden, ze zijn simpel, kleurrijk en cute. De animaties zijn basic en soms grappig. Het achtergrondmuziekje is een repetitief deuntje en de weinige geluidseffecten zijn de moeite van het vermelden niet waard. Eigen muziek kan je gerust aanlaten dus. Allemaal net zoals bij Cut t… ok, je snapt het al.

Save Yammi in de Apple Store (€0,79)

Save Yammi is weinig nieuws onder de half opgegeten appel. Vooral mensen met al enige ervaring met het iOS puzzelaanbod zullen hier niet van opkijken. En toch, dit maakt het geen slechte game. Er zit genoeg uitdaging en kwaliteit in dit spel om je aangenaam mee bezig te houden. Ideaal om de wachttijd tot een nieuwe volwaardige update voor Cut the Rope mee te overbruggen. Check de gratis 'light' versie om te kijken of het wat voor jou is.

• Leuke puzzels
  • Bewegingssensor
78/100