Contre Jour

Door Ge0force, 13-09-2011 19:50

Contre Jour

Door Steez

De naam Chillingo doet bij de meeste gamers wel een belletje rinkelen, dankzij commerciële kaskrakers zoals Angry Birds en Cut the Rope. Als deze ontwikkelaar een nieuwe game lanceert, die dan ook nog eens een artistiek pareltje op basis van een poëtisch verhaal uit 1943 claimt te zijn, is onze aandacht gewekt. Maar is Contre Jour meer dan een enkel een mooi verkoopspraatje?

Contre Jour betekent letterlijk tegen het daglicht in. Een term uit de fotografie om foto’s met contrasterend licht/donker effect te beschrijven. Zodra je Contre Jour opstart zie je dan ook de link naar de grafische stijl van de game. Leuk gevonden, alhoewel enigszins ervaren gamers eerder de link met Limbo (de geniale en alom bejubelde game van Playdead) zullen leggen. Mooi is het zeker en vast, de wereld vol kleurcontrasten ziet er op alle iOS platformen heel erg goed uit. Zweverige klassieke muziek dompelt je meteen onder in de feeërieke fantasiewereld en complementeert perfect het aparte visuele stijltje. Je zou er even stil van worden.

Posted Image

Wanneer je je begint af te vragen hoe het nu verder moet, merk je dat het titelscherm tevens het eerste levetje is. Nog zo een goede vondst die je spontaan doet glimlachen en een tutorial overbodig maakt. Het eenvoudig maar uitermate sfeervol vormgegeven speelveld nodigt meteen uit tot (multitouch) aanraken en experimenteren. Het duurt dan ook niet lang voor je door hebt hoe je de schattige Petit – van Le Petit Prince, het beroemde boek dat ter inspiratie van de makers diende – kunt laten bewegen door de grond op te hopen of hem aan een elastische grijparm vast te haken. Het doel is telkens om Petit al rollend, slingerend of via een combinatie van beide naar het energie portaal te leiden, zodat hij zijn weg verder kan zetten. De uitdaging daarbij is om alle gloeiende punten te verzamelen, waar de puzzelaars onder ons niet aan zullen kunnen weerstaan.

Posted Image

De reis doorheen het Contre Jour universum brengt je naar drie planeetjes, elk twintig levels sterk. Iedere planeet is opgebouwd rond een thema met eigen visuele details en specifieke objecten, zoals de portals op de Night planeet of de mechanische haken op Machine. Naast het manipuleren van de grond, het slingeren en katapulteren, zijn dit allemaal verschillende manieren waarmee je Petit de levels door moet zien te navigeren. Benieuwd trouwens of de Angry Birds fans de knipoog naar ‘hun’ game zien wanneer de trampoline wordt geïntroduceerd. Als je zestig levels wat magertjes vindt, niet getreurd. Er is al plaats voorzien voor een vierde planeet die snel middels een update belooft is. Achievements en scores kunnen worden uitgewisseld via Game Center of Crystal, Chillingo’s eigen sociale netwerk.

Contre Jour in de App Store (0,79 euro)

Contre Jour is niet de heilige graal van mobile gaming. Wat het wel is, is een visueel en auditief prachtige puzzel game die je vooral moet ervaren. De gameplay is niet bijster origineel en heb je misschien al in andere games voorbij zien komen, maar verveelt niet. Ook de puzzels zijn niet extreem moeilijk, alhoewel er hier en daar best wel een heel pittige tussenzit. Betoverend!

• Heerlijk relaxte vibe
  • Geslaagde vormgeving
86/100