4gamers.be

Call of Duty: Meer dan enkel Modern Warfare

Door GuerrillaDawg, 06-11-2011 18:00

Of je het nu wil of niet, Call of Duty is de dag van vandaag een gigantisch onderdeel van de game-industrie. Met meer dan 55 miljoen verkochte games kan je de reeks nu eenmaal niet meer ontwijken, ze is overal. Call of Duty heeft dan ook een lange geschiedenis die zowel geweldige successen als teleurstellingen inhoudt. Vooral dat laatste duikt meer en meer op als men over de reeks bezig is, zeker in vergelijking met die andere bekende shooter, Battlefield. Maar wat is er nu precies gebeurd met Call of Duty? Wat zorgde voor de verschuiving van een algemeen succes naar een gesplitste fanbase met zowel haters als lovers?

Het begon allemaal met EA


Wat misschien niet iedereen weet, is dat Infinity Ward vroeger hielp bij het bedrijf dat ettelijke jaren later hun grootste concurrent zou worden. EA had een (misschien wel onverwacht) geweldige launch met Medal of Honor op de eerste PlayStation-console. De game zorgde voor een meer dan degelijke FPS-ervaring op console, een platform dat het lang moeilijk had met dit genre. De daarop volgende sequel was ook weer een succesverhaal, maar daar hield het niet op. Om de derde game nog beter te maken, wilden ze die exclusief op pc brengen. EA, dat op dat moment niet echt de expertise had om een game te maken voor pc, haalde hiervoor de hulp van 2015 Inc. binnen om hun game tot een goed einde te brengen.

EA zelf was druk bezig met Medal of Honor: Frontline voor console, waardoor 2015 Inc. echt kon doen wat het maar wilde met de exclusieve pc-titel: geen auto-aim, geen gelimiteerde RAM en natuurlijk een geweldige online modus zoals we die toen gewend waren. Deze Allied Assault zou een nieuw begin betekenen voor een WWII-serie die ondertussen wereldwijd beroemd is. Terwijl zijn voorgangers de focus legden op slechts enkele soldaten op infiltratiemissie, zorgde Allied Assault voor een echt "oorlogsgevoel" met gevechten die gebaseerd waren op historische momenten.

Echt realistisch was het echter nooit, al hebben ze toch een hele goede manier gevonden om het te verbergen, namelijk door de gameplay soms een cinematisch tintje te geven waarbij spelers dan een dramatisch uitzicht kregen van al de actie rondom hen. Dit werd allemaal gedaan aan de hand van scripted events, waardoor je altijd het gevoel had dat duizenden soldaten samen met jou zaten te strijden tegen de vijand.

Ze waren echter niet de enige met een WWII-game in die tijd. Verre van zelfs, want het was toen dat ook Return to Castle Wolfenstein verscheen, maar later zou ook een andere game van EA, Battlefield 1942, tevoorschijn komen. Dat jaar staat voor velen misschien wel bekend als hét jaar van de WWII-games want ook andere titels, zoals bijvoorbeeld Deadly Dozen, maakten hun debuut. Ondanks deze sterke rivalen wist Medal of Honor veruit de beste scores binnen te halen en het was dan ook duidelijk: Allied Assault was iets unieks. Ontwikkelaar 2015 Inc. wist dit ook, maar ze wisten ook dat het nooit echt "hun game" zou zijn, tenzij ze hun contract bij EA zouden stopzetten en op eigen houtje zouden gaan werken. Op die manier zouden ze kunnen werken volgens hun eigen regeltjes en keuzes. Die beslissing nam 2015 Inc. kort na de release van Allied Assault. Het werd een nieuw begin.

Infinity ward was geboren


Zo'n 9 jaar geleden, ergens in 2002, besloten 22 leden van het team dat aan Allied Assault gewerkt had (wat bijna het hele team was) om eindelijk hun eigen plek uit de grond te stampen. Infinity Ward was geboren. Ze wisten dat hun game goed was, zelfs zeer goed, maar het kon beter. Het kon altijd beter. Wat ze natuurlijk ook wisten, was dat ze al een kanonnenfranchise hadden gemaakt, namelijk Medal of Honor. Het zou geen makkelijke taak zijn om als klein bedrijfje een concurrent te vormen voor deze inmiddels erg populaire WWII-reeks. Daarnaast zag de complete industrie het succes van EA en iedereen wou natuurlijk een stukje van de miljoenentaart. Infinity Ward was echter vastberaden. Ze hadden een kans om aan te tonen dat ze het beter konden en ze waren bereid die kans te grijpen, wat er ook voor nodig was. Al snel kregen ze de steun en hulp van Activision, dat de visie om Medal of Honor te verslaan deelde. Eén jaar later werd Call of Duty aangekondigd.

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2019 door 4Entertainment bvba.